Gewonnen van een olifant - Reisverslag uit Chang Klan, Thailand van Fokje Veen - WaarBenJij.nu Gewonnen van een olifant - Reisverslag uit Chang Klan, Thailand van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

Gewonnen van een olifant

Door: Fokje

28 Juli 2016 | Thailand, Chang Klan

Donderdag
Opnieuw een dagje op stap met onze gids. De eerste bestemming was het olifantenkamp, een uurtje rijden vanaf ons guesthouse. We hadden begrepen dat we voor 250 baht de olifanten konden voeren en ze wassen maar dat bleek een vergissing. Alleen voeren en kijken naar het baden en een show bleek bij die prijs te zijn inbegrepen, als we ook de olifanten wilden wassen kwam er nog een enorm bedrag bij. Jolanda was erg teleurgesteld, we hadden geen zin om naast de gids ook nog 60 euro pp te betalen om olifanten te wassen, daarom regelde de gids dat zij een wedstrijd mocht doen met een olifant wie de meeste ballonnen kon stukgooien met een pijltje...Al snel hadden we door dat we in een soort van olifant circus waren beland. Het begon met het voeren; de gids liet de olifanten ons omhelzen en kussen terwijl hij foto's maakte met onze camera ( die vervolgens allemaal mislukten) en wij voerden bananen en suikerriet aan de olifanten.
Vervolgens konden we een stuk of drie bekijken die zich gingen baden in de rivier en daarna was het tijd voor de show; hele tribunes vol met vooral japanners keken naar de kunsten van de olifanten. Die konden voetballen, schilderen, hoedjes op en afzetten, rare dansjes doen en noem maar op. Toen het tijd was voor het ballon gooien zag Jola dat niet meer zitten dus ik ging de strijd aan met de olifant samen met een chinees meisje. Om de beurt gooiden we een pijl naar de ballonnen. Die van mij was elke keer raak en dan kwam er een enorm gejuich van de tribune. Toen de olifant het niet won ging ie de rest van dichtbij stukprikken. Het was een hele show en voor ons was het niet helemaal duidelijk of dit nou helemaal fout was of slechts een klein beetje. Ik vrees dat ik in heel Japan nu op Facebook sta...De olifanten leken er plezier aan te beleven en ze werden absuluut niet mishandeld maar toch....
Daarna nam de gids ons mee naar een apenschool waar ze apen leerden om kokosnoten uit een boom te halen, het was een erg zielige vertoning. De apen zaten in hokken waar je ze kon voeren en een paar voerden een show op ( elk aan een ketting) waarbij ze niet alleen kokosnoten uit een boom haalden maar ook fietsten en basketbalden. Echt niet leuk!
Het volgende was een orchideeenkwekerij, ook heel zielig! Al die orchideeen zaten niet in de grond maar hingen met hun wortels in de lucht, zo sneu...En ze moesten met iedereen op de foto....
Er was een geweldig restaurant bij, dat wel...
Last but nog least bezochten we een parasolmakerij.....Heel veel mensen maakten buiten allemaal verschillende onderdelen van parasollen van groot naar klein in alle kleuren en van verschillende materialen en die werden bijzonder kunstig beschilderd. Binnen kon je ze kopen in alle soorten en maten, schitterend om te zien! Uiteraard zitten er nu een paar in onze tas...
Vanavond hebben we voor het laatst de nightmarket bezocht, weer lekker en goedkoop gegeten en nu staan onze tassen gepakt want morgen reizen we verder naar Pai, een hippiestadje 3 uur rijden hier vandaan.
We hebben het gevoel dat we al weken op stap zijn en toch zijn we nog maar tien dagen in Thailand!