The Bazbus - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Fokje Veen - WaarBenJij.nu The Bazbus - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

The Bazbus

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Fokje

21 December 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Maandagmorgen staan we om 6 uur al naast ons bed; de Bazbus vertrekt om 7 uur en omdat ie slechts eens per dag vertrekt willen we er op tijd zijn. Als we aankomen bij het vertrekpunt staat het busje met de kar erachter voor de bagage al klaar en voor zevenen rijden we al richting Capetown. De Bazbus stopt langs de Gardenroute overal bij jeugdherbergen om daar backpackers af te zetten en op te pikken; wij doen alsof we jong zijn en rijden vrolijk mee met het backpackgebeuren. We rijden langs prachtige dorpjes aan het strand, zien schitterende landhuizen en dieptrieste townships en verbazen ons over dit tegenstrijdige land.
Onderweg wordt gestopt voor een ontbijtje en na een schitterende rit komen we om half 1 in Knysna aan waar we overnachten in een schitterend wit huis; African Jewel Lodge. Vroeger een pastorie, nu een jeugdherberg en wij hebben een private room met shared bathroom.

We lopen naar eerst naar centrum van het dorp dat vlakbij is en genieten van de zon (het is net gestopt met regenen) op een terrasje; daarna gaan we richting the Waterfront (een winkelcentrumpje met restaurantjes) aan zee en daar ontdekken we dat we per riksha de omgeving kunnen verkennen. Onze Zuid Afrikaanse blanke rikshadriver rijdt ons naar een prachtig uitkijkpunt boven op een berg en vertelt van alles over de omgeving; we rijden door Leasure Island waar de heel rijke mensen wonen die flink betalen voor de beveiliging zodat ze niet achter hekken hoeven te wonen zoals de rest van de bevolking hier.
Omdat er veel armoede is is er ook veel criminaliteit en woont bijna iedereen in Zuid Afrika (die dat kan betalen) in een goed beveiligd huis met hekken en tralies en bewakingscamera’s.

We hebben al veel verhalen gehoord van de mensen die we zijn tegengekomen; Joe werkt dag en nacht om zijn gezin met 4 kinderen in PE maar ook zijn familie in Zimbabwe te onderhouden, hij ziet zijn kinderen amper.. De Rikshadriver is hoog opgeleid maar omdat hij een poosje in Australië heeft gewoond en vanwege heimwee weer terugkwam komt hij nu niet meer aan een fatsoenlijk betaalde baan. De vrouw die bij de Waterfront tafelkleden en placemats verkoopt woont in Zimbabwe maar werkt 4 maanden per jaar hier om eten te kunnen kopen voor haar kinderen en kleinkinderen; zo huurt dan een shack in de township. De verhalen raken me diep; ik kan niets dan luisteren en een fooi geven, een druppel op een gloeiende plaat…

Teruggekomen bij het centrum gaan we op het dorpsplein bij Mugs and Beans zitten op het terras; er zijn enorm veel mensen want er worden Chrismascarols gezongen bij Candlelight, een initiatief van het hospice. We kopen een kaarsje in nagedachtenis van een geliefd persoon dat later op de avond aangestoken zal worden in een soort boom met allemaal waxinelichthoudertjes.
Terwijl we een glas wijn drinken en Bobotie eten luisteren we naar de Christmascarols en zingen af en toe uit volle borst mee. Als het donker wordt gaan de kaarsjes aan en is er een moment stilte om te denken aan degenen die er niet meer zijn. Ik denk aan de donor die mijn broer nieuwe longen heeft gegeven; hij is er niet meer maar hij of zij heeft ons een geweldig cadeau gegeven; het leven van mijn broer!
Het is een bijzondere avond; we lopen terug naar ons hotelletje en gaan al vroeg slapen; moe van alle indrukken en emoties….

Op dinsdagochtend blijkt het prachtig weer te zijn; we besluiten om de tocht te gaan doen die we de dag ervoor hebben gezien bij de touristinfo. Met de boot naar Featherbed Nature Reserve, een natuurgebied een uurtje varen hier vandaan, dan met een soort treintje naar boven op de berg, daarna een wandeling van 2 kilometer naar beneden met prachtige uitzichten over de baai en dan een ongelooflijk lekker en gezond lunchbuffet waar we enorm van genieten. Na nog een uurtje varen zijn we om twee uur weer terug in het dorp. Later op de dag brengt onze landlady ons naar het strand waar we nog even aan onze ’tan’ werken en nu zijn we weer in onze Jewel Lodge.

We hebben besloten om een dag eerder naar Kaapstad te gaan en Mosselbay over te slaan; er is in Kaapstad zoveel te zien en te doen dat we daar so wie so tijd te kort komen.
Morgen stappen we dus weer in de Bazbus richting Kaapstad waar we dan s avonds om een uur of 10 aan zullen komen; dan wordt het dus Christmas in Capetown!

• 21 December 2010 - 16:54

Yoke:

wat een mooi verslag. ik leef helemaal mee. dat wonen achter hekken hoef ik niet maar om al die mensen en hun natuur te bewonderen van zo dichtbij...geweldig.
    ik maak vanavond ook Bobotie, zal ik aan jullie denken. ik heb net snow-boots gescoord, want er wordt weer een berg witte vlokken verwacht, met alle gevolgen van dien.
    liefs yoke

• 21 December 2010 - 17:29

Lies.:

Goh ,een heel verhaal, met emoties.
    Wat ook een levensenergie hebben die mensen.
    En dan een kaarsje, Mooi.
    Goede reis naar Kaapstad, goede dagen daar, veel plezier.
    Ik ga morgen met de busss naar Emmen, naar mijn moeder.
    fröhliche weinachten, Lies.

• 21 December 2010 - 18:11

Jacqueline:

Het is weer een prachtige belevenis, deze reis.Dat is wel op te maken uit jullie verslagen.
    Hier gaat alles goed en genieten en balen we van de sneeuw.
    Geniet ze maar weer luitjes!!
    Liefs van Jacqueline

• 22 December 2010 - 00:00

Ankie:

Wat een mooie reis maken jullie , ook prachtige foto's !! Merry Christmas in kaap stad, liefs Ankie

• 22 December 2010 - 08:28

Adjana:

Bijzonder om zo in de kerstsfeer te komen! Ik ben benieuwd naar de bazbus ervaring. Veel plezier in C.T gaan jullie de table mountain nog op?
    Hier gaat alles goed, lekker vakantie. De kou en sneeuw houden maar aan, wie weet hebben we straks een witte kerst!

Alvast een hele fijne kerst!!
    Geniet ervan.

Dikkeliefs!

• 22 December 2010 - 10:11

Ingrid:

Prachtig verhaal vol emoties.
    Wat een mooie foto van jullie samen bij het uitkijkpunt!
    Geniet van alles in groot en klein.
    Lieve groet, Ingrid

• 22 December 2010 - 10:29

Els:

Wat een verhaal/verhalen! Ik ben onder de indruk. Mooie foto's ook!
    XXX

• 22 December 2010 - 11:54

Catharina:

Leef en voel met jullie mee. Weet wat je bedoelt met die schrijnende tegenstelling tussen rijk en arm. Heb er ook achter de hekken gewoond met honden en camera bewaking.
    Kaapstad is prachtig. Wees wel weer voorzichtig. Ook veel werklozen die aan geld en eten moeten zien te komen. Gaan jullie nog naar Robben-island? De excursie en de verhalen over Mandela zijn indrukwekkend, met zoveel "beschaving" verteld, zonder haat naar de blanken.
    Jullie zien er mooi en ontspannen uit op de foto's. Van deze reis kan je vast weer lang nagenieten, van de belevingen tot nu toe. Maar ook moeilijk soms hè, om te zien en te horen hoe mensen moeten knokken voor hun bestaan.
    Liefs, Cath.

• 23 December 2010 - 19:30

Dinie:

ik krijg gewoon een beetje heimwee als ik zo de foto's zie maar dat onveilige dat was er vroeger nog niet!
    geseende kerstdagen gewenst in capetown!