The Mumbai experience - Reisverslag uit Bombay, India van Fokje Veen - WaarBenJij.nu The Mumbai experience - Reisverslag uit Bombay, India van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

The Mumbai experience

Door: Fokje en Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Fokje

13 December 2008 | India, Bombay

Twee dagen in Mumbai en we hebben al weer zoveel gezien dat het wel twee weken lijken. Eerst hebben we gisteren het Tai Mahal hotel gezien vanaf een afstand want alles is nog steeds afgezet en het stinkt er nog erg naar rook en vuur. Overal zie je demonstranten en grote billboards met protestteksten tegen terrorisme. Na een middagslaapje zijn we geadopteerd door een taxichauffeur die voor 680 rupies de hele middag tot onze beschikking stond. Omdat er een religieus feest was in verschillende tempels zijn we daar eerst naar toe gereden; overal kon je offeranden kopen en op blote voeten mochten we naar binnen onder veel bekijks van de lokale bevolking.
Fokje kocht een sandwich die keurig in stukjes was gesneden maar die erg spicy bleek. Een oude vrouw vroeg om eten en kreeg de sandwich; datviel tegen; ze wilde geld natuurlijk en was te verbouwereerd om hem niet aan te pakken tja, beggars can't be choosers...
Daarna naar de grootste wasserij ter wereld; een enorm terrein waar in de open lucht mijoenen lakens, handdoeken, sari's, broeken etc gewassen worden met de hand. Het was er warm en het rook naar chloor en rook en zeep en het leek erg ongezond voor de mensen die er werken en vaak ook slapen/wonen. We kregen een rondleiding van een jongeman en we mochten absoluut niet fotograferen van zijn baas, alleen als we hem wat geld gaven...!
Na zijn rondleiding gingen we zelf op excursie en we kwamen in een slum terecht die weer een uitgang naar de wasserij had waar we vervolgens verdwaalden en door steeds meer jongens die geld roken naar buiten werden geloodst. Het is een spoedcursus in nee zeggen, Mumbai...
De taxidriver snapte helaas niet wat wij met shoppingmall bedoelden dus we kwamen in een herenmodezaak terecht en daarna in een andere winkel waar we niet wilden zijn dus toen maar naar het hotel waar we met moeite van onze adoptiechauffeur afkwamen; hij wilde vandaag en morgen weer met ons op pad.
Daarna heerlijk Indiaas gegeten bij Gaylord (nee, niet ons soort gay); lekker Naanbrood met garlic en cheese Eline!! En natuurlijk curry, not spicy, but still too spicy for Jolanda. Ze heeft het wel opgegeten!
Om 9 uur lagen we al in bed waar een aantal dingen op ons netvlies bleven staan; midden op straat een meisje van 7 met een pasgeboren baby in een doek die ze probeerde stil te krijgen met een lege melkfles, een jongen die zich voortbeweegt op een plank en die z'n verlamde benen met de voeten over de schouders heeft hangen, allemaal kleine kinderen die op straat leven en rustig spelen met niks....
Om 9 uur de volgende dag belde Delma ons wakker om te zeggen dat de afspraak van vandaag helaas niet door kon gaan omdat ze ineens het huis vol neven uit Kerala had gekregen. Jammer...Toen maar weer heerlijk ontbeten met bacon, eggs, orange juice en cappucino voor 5 euro samen en daarna hebben we de hanging gardens bezocht; een park op de heuvel met uitzicht over de stad. Daar wilden Indiase jongens ons op de foto zetten ipv wij hen; dat voelde best vreemd..
Het was erg warm dus daarna hebben we verkoeling gezocht in een luxe shoppingmall waar het koel was maar ook saai. Toen we afgekoeld en uitgerust waren zijn we naar een tempel gelopen die een eind in zee ligt en die je via een soort pier kunt bereiken. Langs de zee woonden ook weer allemaal vrouwen met kinderen die onmiddelijk gingen bedelen. Nu was het Fokje die snoep ging uitdelen en ineens kwamen er van alle kanten kinderen, zelfs uit zee, die graag snoep en nog liever geld en chocola wilden hebben.
De hartjes van Adjana zijn nu wel op...Op de pier naar de tempel zaten kleine meisjes in hun eentje opgedoft in sjaals om zo geld te krijgen terwijl de moeder op een afstand instructies gaf. Verder veel mensen met een handicap, zonder been, arm, blind, verbrand etc; zij kregen later een maaltijd in de tempel. Ook hier weer bedelende kinderen die erg volhoudend waren maar ook grappig en ontdeugend. De terugweg naar het hotel kostte 80 rupies terwijl de heenreis 450 was; ja,ja..je blijft je verbazen en wij worden steeds slimmer; eerst de prijs vragen en dan pas instappen!
Nu gaan we maar weer eens eten, zucht...Wel buiten, want het is hier nog steeds lekker warm!
Liefs uit Mumbai van Jol en Fok

• 13 December 2008 - 18:49

Yoke:

Hi Jolly en Fokje
    wat een wereld schetsen jullie. Terwijl ik vanmiddag de kerstboom heb opgetuigd. Waterkoud is het vandaag. Maar de kerst nadert en daar doen we natuurlijk verlichtend aan mee.
    Ja die kindjes ....dat lijkt mij onmogelijk om aan voorbij te gaan.
    Maar het moet. Geniet er wel van hoor...van al het moois daar.
    liefs yoke

• 14 December 2008 - 07:16

Jantiena:

Hoi Fokje & Jolanda!
    Welcome to India :P (dat heb ik nou altijd al willen zeggen...) Zo te horen heeft India jullie al goed in de greep! Wat veel invloeden he... Mooi hoe jullie het beschrijven!!
    Ik hoop jullie snel te zien in Pune, gezond en wel!

• 14 December 2008 - 07:52

Karin Ottens:

Hallo Fokje en Jolanda,
    Hoorde van Eline en Jantiena dat jullie in India zijn en Mamta komen bezoeken! Hartstikke leuk dat jullie interesse hebben voor Mamta. Vind het ook erg bijzonder om een oud docent op deze manier nog eens tegen te komen.
    Hopelijk tot ziens,
    Groetjes Karin

• 14 December 2008 - 10:15

Ingrid:

Hai Fokje en Jolanda,
    Het is weer heel bijzonder om je belevenissen te mogen volgen.
    De verhalen over de kinderen raken me altijd weer.
    Geniet verder van jullie mooie maar ook indrukwekkende vakantie.
    Lieve groetjes,
    Ingrid.

• 14 December 2008 - 14:35

Géa Boiten:

Lieve Jolanda en Fokje,
    Ik heb net genoten van jullie verhaal uit Mumbai. Het lijkt me afschuwelijk al dat leed om je heen en al dat "nee"zeggen. Ik weet dat het meot omdat een vriendin van me er vaak geweest is, maar leuk is anders lijkt me. Ik wacht op het volgende bericht en wens jullie een pracht-tijd !
    Géa.

• 14 December 2008 - 16:52

Janny:

Dag lieve witte-brood-bruiden....nog steeds en lees nu pas (sorry) jullie berichten met opperste aandacht!
    Wat een ervaringen daar en ja, streng zijn voor alle vragende ogen! En dat is moeilijk, want je wil van binnen wel je hele hebben en houen weggeven. Ik begrijp dat Jol!
    Maar die droevige dingen die op je netvlies branden...Ja dat kan je niet voorkomen (en wil je ook zo!)
    Hier dus sloom weer en vandaag weer wat aangenamer dan gisteren. Ik was een weekend in Duiven/Eindhoven!
    Lieverds, het ga jullie goed! Heel veel plezier!

Kus van Janny

• 14 December 2008 - 17:58

Dinie:

Geweldig is dit,ik hoef zelf helemaal niet meer te reizen!ik maak het gewoon mee met jullie globetrotters!
    Groetjes Dinie.

• 14 December 2008 - 19:17

Mamma :

dag lieverdswat een belevenissen.heel wat anders dan lui aan het strand liggen.het moet wel een cultuurschok
    zijn Wat een wereld waar deze mensen in leven .Ik hoop dat het jullie plezier in de wittebroodsweken niet zal bederven! Hier is het koud maar vandaag scheen de zon en ziet het er heel vrolijk uit.Ik heb een kunstkerstboom
    (gekregen)buiten staan maar hij moet nog opgetuigd worden maar met die kou zie ik dat niet erg zitten.wordt daar in India ook iets aan kerst gedaan? Leuk om zoveel te horen van jullie ik zal het met belangstelling blijven volgen al kan ik me goed voorstellen dat jullie daar straks geen tijd of zin in hebben. dag lieve kinders het ga jullie goed en veel plezier dikke kus Mamma.

• 14 December 2008 - 20:52

Emmy:

Hee Jol & Fokje,
    heerlijk om te lezen hoe jullie je reis tot nu toe beleven, wat een ontdekkingen en ook verwarringen. Daar leent India zich erg goed voor.
    Lieverds ik wens jullie echt een gouden tijd, warme groet uit het koude Nederlandje,
    emmy

• 15 December 2008 - 08:12

Jelger:

Nou lieverds, het is wel weer duidelijk dat jullie een heerlijk avontuur aan het beleven zijn. Klinkt allemaal reuze spannend. Hier is het koud en vochtig, dus wees maar blij dat het daar warm is :)

Geniet er lekker van dames, ik blijf jullie met spanning volgen.

Kussen, ook van mir natuurlijk

• 15 December 2008 - 10:00

Froucke:

Wat vreemd dat jullie daar vlakbij het hotel zijn waar de aanslag gepleegt is.
    Triest lijkt me dat om te zien hoe de mensen daar leven.
    Maar in heel veel landen is het armoede en dan besef je dat we in Nederland toch in luxe leven.
    Wel mooi om daar zoveel te beleven de tempels en andere bezienswaardigheden zullen wel erg indrukwekkend zijn.
    Het lijkt me een prachtig land om van te genieten.
    Een veilige en mooie reis gewenst van uit Leeuwarden.
    Liefs, Froucke

• 15 December 2008 - 11:49

Marijke Mulders:

:O

Wat heftig allemaal zeg!!! Ik ben best wel benieuwd in hoeverre jullie een "vakantiegevoel" ervaren als jullie ook zoveel leed en armoede zien...Hoe zoek je daar een balans in....?

Hier in Nederland is het echt koud, maar gelukkig niet elke dag grijs. De kerstverlichting brandt bij ons al weer net zoals de verwarming.

Zonnige groeten,Marijke

• 15 December 2008 - 14:09

Els:

klinkt heftig allemaal zeg! Wat beleven jullie veel! Ben ik wel jaloers op. Het is hier donker, triest en mistig buiten en binnen heeeel veeel werk te doen, maar goed... geniet ervan en doe vooral veel goede indrukken op! Liefs, Els

• 17 December 2008 - 11:33

Adjana:

Waar hartjes al wel niet goed voor zijn!! Leuk dat de kinderen ze gekregen hebben!!

Dikke Kus!!