Travel trouble - Reisverslag uit Poona, India van Fokje Veen - WaarBenJij.nu Travel trouble - Reisverslag uit Poona, India van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

Travel trouble

Door: jolanda

Blijf op de hoogte en volg Fokje

31 December 2008 | India, Poona

Maandag hebben we afscheid genomen van Aleida en Nana en van het prachtige strand van Baga...Gelukkig wiaten we toen nog niet wat er ging komen...
Op het vliegveld van Goa bleek het vliegtuig bijna 3 uur vertraging te hebben vanwege smog in Delhi; dat betekende uiteindelijk 5 uur rondhangen op een vliegveld waar amper genoeg zitplaatsen zijn; gelukkig zaten we naast een newly wed Indian couple die ons alle voordelen van een gearrangeerd huwelijk hebben uitgelegd; we weten nu wat ons te doen staat met Adjana en Simon; ouders weten het het beste voor hun kinderen vanwege hun levenservaring!
We kwamen nu veel te laat aan voor een diner bij Delma; gelukkig had ze heerlijk eten voor ons bewaard waar we om 10 uur nog van konden genieten.
Het was fijn om even in een gewoon gezin te zijn en te slapen zonder zoveel lawaai. Ook prettig om even lekker bij te kletsen met Delma en haar dochter; per mail is dat toch altijd lastig...Voor Sahal die nu in Groningen is: we've made pictures of his home in India because everything has changed since he left...Your mum asked us to look after you so beware!!!!
Na een heerlijk ontbijt de volgende dag gingen we vroeg in de middag op naar Pune; een mooie tocht in een luxe bus waarin we voorin mochten zitten en alles goed konden zien.
Na 3 1/2 uur reden we Pune binnen en dat was even schrikken; Mumbai op herhaling! Armoede, slums, slums en nog eens slums, druk verkeer waar geen eind aan leek te komen...We hadden een ander beeld van de stad van Osho...
De rit in de riksha met al onze bagage zullen we niet snel vergeten; de driver kon nergens het kindertehuis vinden dus hij moest overal vragen en vragen en nog eens vragen...Engels spreken ze slecht in de wijk waar het tehuis is helaas...
Uiteindelijk kwamen we er, het was al bijna donker...De kinderen begroetten ons uitbundig; ze hadden hun warme kleren al aan en mutsen op want het was inmiddels toch zo'n 20 graden! Jantiena, Melanie en Karin; de meiden uit Holland, verwelkomden
ons hartelijk en al snel stonden we te dansen met de kinderen in een kring die er maar niet genoeg van konden krijgen. Het tehuis is erg armoedig maar schoon en de kids krijgen prima verzorging en aandacht; het zijn allemaal weesjes met HIV en erg aandoenlijk; een paar lieten foto's zien van overleden ouders of een oma en ze wilden allemaal graag spelen, knuffelen of gewoon even wat aandacht.
Om een uur of 8 waren we bekaf; de caretaker van het tehuis bracht ons in een riksha (dus hij, wij, alle koffers en de driver) naar een hotel ' vlakbij'; weer 20 minuten rijden....
Het hotel is OK maar aan de drukke weg dus het slapen viel wat tegen vannacht en er is weinig in de buurt waar je even wat kunt drinken of eten, behalve het hotel zelf waar geen alcohol is en alleen vegi...
Vandaag zijn we richting Ashram gereden waar prachtige luxe hotels zijn en erg rustig, dus morgen gaan we daar heen verkassen om nog even van een echte honeymoon te genieten.
Voor de jaarwisseling zijn we uitgenodigd in het kindertehuis maar Jol is snipverkouden dus misschien gaan we voor 12 uur toch maar naar ons hotel en vieren het romantisch met elkaar.
Lieve allemaal; een fijne jaarwisseling gewenst maar vooral een gezond 2009 met veel fijne momenten, liefde, vriendschap, inspiratie en aandacht voor elkaar!
Een dikke knuffel van Jol en Fok...

• 31 December 2008 - 07:52

Janny:

Lieve schatten,
    Ook jullie een spektaculair uiteinde in dat schitterende land en een liefdevolle start voor 2009 en natuurlijk al het goeds voor het nieuwe jaar.
    Ik dank jullie nog voor al het liefs in 2008. Het heeft me geholpen om weer op te staan.
    Liefs van mij, Janny

• 31 December 2008 - 09:14

Folkert:

Hallo moeders,

hier vieren we ook nieuw jaar met de mutsen op, maar dan omdat het -10 is. Er wordt weer mist verwacht, dus we kunnen onze lol op.
    Geniet nog maar van jullie laatste dagen. alvast een happy new year en dikke kussen van folkert en yvette

• 31 December 2008 - 09:37

Marijke:

Hooi,

Balen van de vertraging zeg! Leuke foto's weer..

Ik moet zeggen dat mijn topografie niet mijn sterkste kant is, dus ik zou niet weten hoe jullie nu precies van plaats naar plaats gaan, maar wellicht kan dat een keer aan de hand van een atlas of ander soort kaart.

Alvast een goed nieuw jaar!!

Groetjes Marijke

• 31 December 2008 - 10:23

Annelies:

Jullie ook een hele fijne jaarwisseling gewenst daar in den vreemde en natuurlijk alle geluk voor 2009!

groetjes ut grunn,
    Annelies

• 31 December 2008 - 11:17

Adjana:

Hmm ik weet niet of ik wel zo blij ben met dat gesprek van jullie op het vliegveld van Goa :S :D ik hou mijn hart vast!!

Fijne jaarwisseling en tot zondag!!

Kus uit het koude Nederland

• 31 December 2008 - 13:32

Baukje:

ai, even pech dus, maar gelukkig al weer goed gemaakt door ontroerende ervaringen.
    Een heel mooie jaarwisseling gewenst en een zeer gelukkig nieuw (huwelijks)jaar!

• 31 December 2008 - 13:47

Lieve Jol En Fokje:

jullie zullen niet uitgerust van de vakantie terug komen denk ik , maar wat een belevenissen!! genoeg voor heel veel jaren Ik hoop dat jullie samen een heel goed uiteinde zullen hebben en dat het nieuwe jaar heel veel geluk en liefde zal brengen .Ik begin wel een beetje naar jullie te verlangen en zal blij zijn als jullie weer gezond en wel thuis zijn. ook dat zal wel weer moeten wennen!Voor jullie dan natuurlijk . voor mij blijft het gewone gangetje wel doorgaan . het is hier momenteel net zo mistig als vorig jaar met oudjaar weet je nog? dag lieverds ,een hele goede thuisreis Wanneer?dikke zoen!mamma

• 31 December 2008 - 14:20

Marielle:

Lieve Jolanda en Fokje!
    Ik geniet zo van jullie mailtjes, echt heerlijk om te lezen! Hier is alles wit van de vorst, ik ben net even oliebollen wezen halen voor vanavond en het is echt koud!! Heel anders dan bij jullie! Geniet nog van jullie tijd in India en als jullie terugzijn hoop ik een keer langs te komen om jullie verhalen te horen en foto's te zien. Fijne jaarwisseling en voor jullie ook alle goeds voor 2009!!
    Liefs Marielle

• 31 December 2008 - 15:01

Adrienne:

Bij jullie is het nu waarschijnlijk al nieuwjaar.
    Happy New Year!
    Wij gaan vanavond aan de oliebollen, maar eerst naar tante Mies, want die wordt 80 jaar.
    liefs

• 31 December 2008 - 15:30

Marian Broer:

Hoe jullie het ook vieren of gevierd hebben: een fantastisch nieuwjaar en voor later een behouden terugreis.

Lieve groeten, Marian Broer

• 31 December 2008 - 16:28

Rina:

Wat een avonturen maken jullie mee, wat een indrukken doe je op. Ik reis nog steeds een beetje mee en zie de beelden enigszins voor me. Hier is men al druk bezig het oude jaar uit te knallen. Vanmiddag bij mn broer Adri geweest die aan de Grachtstraat woont bij het Noorderplantsoen. De neefjes konden tot hun groot genoegen voor hun huis schaatsen op de grachten. Het was een prachtig winters tafereel, het Noorderplantsoen is sprookjesachtig mooi mmenteel en overal is ijspret.
    Ik wens jullie een goede jaarwisseling en heel veel goeds, gezondheid, liefde en tevredenheid voor 2009!
    Rina.

• 01 Januari 2009 - 11:55

Anneke:

Lieve Fokje en Jolanda,

Ik wens jullie ook een heel gelukkig en gezond 2009 toe en alvast een goede thuisreis! Fijn dat jullie over een paar dagen weer hier bij ons zijn.

heel veel liefs
    van Anneke

• 01 Januari 2009 - 15:49

Dinie:

We hebben hier oud en nieuw uitgezeten met Mama en Louwrens,en de rest...heel gezellig als vanouds!

Goede terugreis gewenst en een gelukkig 2009!
    Dinie.

• 01 Januari 2009 - 17:24

Ineke Vos :

Lieve meiden Een heel gezond en gelukkig 2009 toegewenst ui Heiloo.We zijn net weer thuis uit Engeland waar het bar koud was. Gelukkig ging de vlucht zonder vertraging.Jullie fijn verblijf toegewenst .
    Liefs ,Ien

• 01 Januari 2009 - 17:46

Mia:

Wat een verhalen allemaal, volgens mij vinden jullie hey heel stil hier als jullie terug zijn. Een heel mooi jaar toegewenst en een voorspoedige reis. groetjes Mia

• 01 Januari 2009 - 20:05

Gryt:

Hoi Fokje en Jolanda!

Eeen heel goed 2009! Ik hoop dat jullie nog volop genieten van jullie laatste dagen in India. Veel sterkte met de terugkeer naar ons koude en minder kleurrijke land.
    Ik heb genoten van jullie reisverslagen en alle foto's. Leuk om op deze manier een reis te volgen.
    Hartelijke groeten,
    Gryt