De theeplantages - Reisverslag uit New Delhi, India van Fokje Veen - WaarBenJij.nu De theeplantages - Reisverslag uit New Delhi, India van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

De theeplantages

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Fokje

21 December 2008 | India, New Delhi

Gelukkig was het gisteren weer droog toen we onze tocht naar Munar gingen vervolgen onder leiding van onze ietwat verlegen driver Simon.
Al snel reden we steeds hoger door de bergen wat adembenemende uitzichten opleverde. De zon kwam er weer bij waardoor de temperatuur gelukkig wat aangenamer werd; in dit deel van Kerala is het een stuk frisser, voor Jolanda een prettige afwisseling...Onderweg dronken we ergens koffie in een spiceshop/cafe waar de moccakoffie van Fokje (oplosstaafjes meegenomen van huis) erg interessant was en de drop van Jolanda voor veel hilariteit zorgde..Het werd met veel walging uitgespuugd!
Het landschap werd steeds prachtiger, groener en fleuriger; veel bloemen, immens grote theeplantages, frisse lucht en schitterende uitzichten over meren en zo...
Uiteindelijk kwamen we in Munar waar we werden geinstalleerd in John's place, een soort homestay waar je ook kunt eten met de andere gasten. Een prima kamer met een prachtige tuin vol bloemen en aan het water..
Na de lunch zijn we lopend naar het stadje gegaan waar we tot onze blijdschap gewoon konden winkelen zonder aangesproken te worden; wat een verademing! Even geen nee, thank you, maar alleen maar lachende en vriendelijke mensen waarvan vooral de kinderen graag op de foto wilden.
Er was een soort Kerstgebeuren van de Katholieke kerk op een podium waarvoor allemaal plastic stoelen stonden waar wij tussen de bevolking in geplaatst werden. Er ging een rood gordijn omlaag, op het podium gebuerde van alles en toen het gordijn omhoog ging zaten er een paar religieus uitziende mannen en er stonden vrouwen in roze sari's die een kerstlied gingen zingen' de microfoon stond zo hard dat we bijna de hemel in werden geblazen. Inmiddels werd het zo koud dat we de rest van het feest maar voor gezien hielden...De bevolking was er op gekleed; ze hadden dikke mutsen op, winterjassen aan en in stalletejs aan de kant kon je handschoenen, jassen, truien, mutsen e.d. kopen wwant de temperatuur leek verdacht veel op die van Nederland in de zomer!
Savonds diner in John's place met mensen uit Italie, Engeland en de US, heel gezellig en europees gekruid dus niet spicy...
Voor het diner kwam ineens de kerstman langs; een groep jongens onder leiding van een pater waarvan 1 verkleed als Kerstman (masker op0 met trommels die liedeen zongen in de lokale taal; wij natuurlijk kertsliedjes zingen in het engels die onmiddelijk begeleid werden door hun muziek en het werd een grote happening waar geen eind aan leek te komen. Na de financiele afhandeling van het geheel gingen ze weer verder.
Vanmorgen werden we bediend tijdens het ontbijt door een mannetje met weinig tanden en een dikke wollen muts op want het was ' maar' 20 graden! Vandaag zijn we naar een theemuseum en fabriek geweest en hebben we wat rondgereden in de prachtige omgeving. In het stadje is niet te wezen want de communisten hebben een demonstratie en uit alle luidsprekers komen dreigende woorden in de lokale taal; zo hard dat je elkaar niet kunt verstaan. Gelukkig ligt ons verblijf buiten de stad dus hebben we er hier geen last van.
Morgen vertrekken we naar Goa per nachttrein; een lange reis van een uur of 12...We kunnen nu geen foto's plaatsen want het internet is hier te traag...
Veel liefs uit een zonnig Kerala van Jolanda en Louwina..
ps. Marijke; wil je Thea's mailadres erbij zetten; ik kan het hier niet vinden...

• 21 December 2008 - 14:38

Marijke Mulders:

Haaai,

Jammer dat de foto's er dan nog niet zijn; alhoewel ik wel wat nieuwe paars achtige landschappen voorbij zie komen, ben heel benieuwd naar de foto's van jullie weg omhoog.

Wat apart dat mensen daar met 20C met een muts lopen! Blijkbaar is de gevoelstemperatuur dan ineens heel shocking koud?

mailadres van Thea; t.rolsma@st.hanze.nl. Ik heb haar prive mailadres niet, maar eventueel wel haar telefoonnummer als je haar in de vakantie wil bereiken, ik wil ook wel iets voor je doorgeven als je dat wilt!

Hier is het nu echt grijs, maar een temperatuur boven de 10 graden, waardoor ik met een dubbel dekbed toch echt mijn bed uitdrijf. Vandaag was het koopzondag in de stad, op de grote markt staat weer een schaatsbaantje, en daar vlakbij een stalletje met dieren. Mensen zijn druk bezig met het doen van kerstinkopen, en de mensen van goede doelenorganisaties vliegen je om de oren,
    De sfeer is hier al best kerstig ;)

Groetjes Marijke

• 21 December 2008 - 14:38

Ineke Vos:

Wat een heerlijk reisverslag ,ik zie jullie daar gewoon lopen en genieten, Hier ben ik druk met de voorbereidingen voor kerst.
    Er zitten 3 kerstbroden in de oven,[ook glutenvrij] Fijne reis morgen.liefs Ien

• 21 December 2008 - 15:13

Simon :

Hey wereldreizigers,

Jullie vermaken je wel zie lees ik. Ik wens jullie een goede reis. Wel grappig hier is het nu koud terwijl ze het daar met 20 graden.

Geniet ervan!

Groetjes Simon!

• 21 December 2008 - 21:38

Yoke:

en vanuit een koud Nederland met waterig zonnetje is het prachtig om jullie kleurrijke verhalen te lezen en te proeven hoeveel jullie bekijken en beleven. Alleen dat al is de lol van internet. Ach en die foto's komen vast bij het volgende verhaal wel weer.
    Geniet met grote mate.
    liefs yoke

• 21 December 2008 - 22:19

Gryt:

Hoi Fokje e Jolanda,

Elke dag geniet ik van jullie reisbelevenissen.
    Door het verhaal in combinatie met de foto's waan ik mezelf ook een beetje in dat kleurrijke land. Het lijkt me een vermoeiende maar vooral prachtige reis.
    Gaat het goed met je been Fokje na die val?
    Hopelijk is de temperatuur draaglijk in Goa. Een goede voorzetting van jullie reis! Hele fijne Kerst-, Vishnu-, Lakhsmi- of Mohammeddagen en veel goede wensen voor 2009! Hartelijke groeten, Gryt

• 23 December 2008 - 20:43

Thesinge:

Jolanda en Louwina..
    Het is steeds weer genieten van de verhalen.
    Ik heb er een beeld bij, wanneer ik dat alles lees.
    Zeer verrassend en nieuw.
    We gaan hier de kerstfsfeer in, nog 1 dagje en da even vrij.
    Tot het volgende verhaal.
    Anje en Ria.

• 24 December 2008 - 09:36

Adjana:

Is het bij jullie nu al kerst? Ik snap er niet zoveel van met dat tijdsverschil!

But; Merry Christmas!!

Kerst Kus uit Nederland!