Een zonnige kerst - Reisverslag uit New Delhi, India van Fokje Veen - WaarBenJij.nu Een zonnige kerst - Reisverslag uit New Delhi, India van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

Een zonnige kerst

Door: jolanda

Blijf op de hoogte en volg Fokje

26 December 2008 | India, New Delhi

Op Kerstavond is het vervreemdend.Wel lichtjes overal en heel harde af en toe Engelse kerstmuziek.Om half twaalf lopen we met Nana en Aleida naar de kerk in onze beste vakantiekleren.De deuren staan aan alle kanten wijd open en er zitten al veel mensen binnen. Meest vrouwen, de mannen blijven buiten staan.Het is een aparte vertoning, harde versterking, zeer vals zingend koortje, maar toch sfeervol.En echt katholiek natuurlijk met veel onverwachts zitten en opstaan.Verder kunnen we de volgorde wel volgen en zelfs het kerstverhaal in het Indiaas... op een gegeven moment vraagt de priester mensen naar voren te komen. die dragen allemaal een beeldje bij zich, voorzichtig op de handen dat met veel wierookgezwaai gezegend wordt. Zo ook het kerstkindje dat ongeveer 3 maal zo groot als de kribbe is.
Wij zingen luidkeels mee met wat we herkennen en blijven af en toe stiekum zitten ( het was een lange dag)
Op kerstochtend natuurlijk geen kerstbrood en wel een beetje heimwee naar thuis en de kinderen. Maar het is daar nog veel te vroeg om al te bellen, dat zullen ze ons niet in dank afnemen.
Nana had ons de volgende middag een kerstlunch aangeboden en dat was heerlijk. Hoewel we laat ontbeten hadden hebben we erg ons best gedaan op de lekkere Indiaase spijzen die ze voor ons geprepareerd had. Heel lief. We zaten gezellig aan een plastic tafeltje in de "tuin" met veel schaaltjes voor onze neus. Fokje's maag was nog niet helemaal in orde, dus ze moest nog wat voorzichtig doen.
Daarna konden we eindelijk gaan bellen. Heerlijk om jullie stemmen even te horen en wat akelig dat je nog zo'n last van je been hebt mam.
Zo zaten we dus daarna op ligstoelen aan het strand kerst te vieren. Leuk voor Fokje was dat ze bekenden van twee jaar geleden tegen kwam en haar foto's kon uitdelen. De naillady kwam zelfs naar haar toe en wist het nog precies.Wat zijn Indiers toch een warme en hartelijke mensen. het was een verrassend weerzien.
Op het strand is het dit jaar voor iedereen veel moeilijker. Vanwege de Attack zijn beachparties verboden( wat wij niet zo erg vinden),mag ieder stalletje maar 10 of 20 ligbedden neerzetten in plaats van 100 zoals andere jaren en worden verkoopsters geweerd. Een slechte zakentijd dus.
Overal veel bewaking en regels.
Jammer voor alle mensen hier die het zo nodig hebben. Er zijn ook aanmerkelijk minder toeristen dit jaar.
Verder hebben we onze kerst maar gevierd met een hele lekkere coctail en een licht kerstdiner vanwege de overvloedige lunch.
Vandaag een dagje strand bij een heel apart strandtentje; de vrouwen die er werkten hadden ons gisteren al gevraagd of we alsjeblieft bij hen wilden komen en wij hadden dat beloofd. We werden met omhelzingen ontvangen, op ligbedden geinstalleerd en voorzien van drankjes. Daarna kwam de clandestiene koopwaar tevoorschijn; sieraden, sjaals, pedicure, massage etc...
Jolanda werd in de strandtent heerlijk gemasseerd door een prachtige en zeer spontane en warme Indiase schone die 4 kinderen heeft waarvan de oudste 16 is en zij is zelf 29 en analfabeet; haar kinderen zijn bij haar moeder en gaan naar school zodat ze later een beter leven hebben dan zijzelf. Ze werkt keihard om de kost te verdienen voor de kids want haar husband drinkt...
Een zeer interressante stranddag dus, met alle verhalen en grapjes en alles wat er verder nog te zien was...Een boek lezen is bijna niet mogelijk; elke minuut gebeurt er wel iets boeiends...
Nu zitten we rood verbrand te internetten en straks zoeken we een leuk plekje op om een cocktail te drinken! Cheers!

• 26 December 2008 - 15:05

Sahal:

Hey guys... nice to see you having a nice time in SUNNY GOA!!

and its also nice to see a nice picture of my Smiling grandmother... do give her my regards,

Love and Season's Greetings...

• 26 December 2008 - 15:12

Yoke:

wat een bizondere kerst.
    hier kunnen we de schaatsen uit het vet trekken....en jullie liggen aan het strand....geweldig.
    Goed om te onthouden voor volgende kersten.
    Roel en ik gaan straks naar de sauna om ook een beetje warmte op te doen.
    We hebben een geweldige eerste kerstdag gehad met de kinderen en kleinkinderen en zijn nu dus in de rust.
    liefs yoke

• 26 December 2008 - 15:13

Emmy:

lieve meiden, fijne kerstdagen en nog heel veel lieve, warme ontmoetingen gewenst.
    kus, emmy

• 26 December 2008 - 16:08

Klaas & Els:

Heimwee mag...anders komen jullie nooit terug :-)Wij zitten hier aan de warme glühwein met kaneel....buiten is het mooi:-)ongeveer 2 graden geeft onze meter aan.. en we kunnen einde van de week denken aan een 11steden tocht...Geniet nog maar lekker...liefs van ons allemaal

• 26 December 2008 - 22:55

Janny:

Lieve schatten,
    De kerstdagen zijn hier weer voorbij en het was goed. Ik zie de prachtige foto's en kan me voorstellen dat de (kerst)wereld in het westen heel ver van jullie is. Geniet er maar van, het is gauw genoeg weer helemaal gewoon en werken!
    Ik hoor straks graag jullie uitgebreide verhalen, maar dit lezen is ook heel uitgebreid hoor en inzichtelijk.Dus genoeg internetaansluitingen in dat land he?
    Dag lieverds: geniet!
    kus Janny

• 27 December 2008 - 10:35

Eline:

Hallo dames. Hier is het indiase telefoonnummer van Jantiena zodat jullie haar kunnen bereiken in Pune 0091-9923397199 en die van Melanie (bestuurlid people2people) 0091-9923397845 Ik hoop dat jullie een fijne kerst hebben gehad. Tot snel kus

• 27 December 2008 - 11:32

Mia:

Hallo F en J,De mail lag eruit , nu wens ik jullie alsnog heel mooie dagen toe en een prachtige jaarwisseling met alle goeds voor het noeuwe jaar. Jullie zullen nog vaak terugdenken aan deze dagen denk ik zo. liefs en groetjes

• 27 December 2008 - 12:33

Ingrid Dirks:

Hallo meiden,
    Ik geniet van jullie mooie en indrukwekkende verhalen en foto's.
    Bijzondere kerstviering en ja een vleugje heimwee kan ik me zeker voorstellen.
    Maandag ga ik met Lenie (oud/nieuw ook Frida)een midweek weg, heb er zin in, het is heerlijk winter wandelweer.
    Ik wens jullie nog fijne mooie dagen en een prettige jaarwisseling en een goed en gelukkig 2009 samen.
    Lieve groetjes, Ingrid.

• 28 December 2008 - 10:35

Marijke:

Wat zijn de mensen daar toch kleurig gekleed!

Wij hebben de kerstdagen net achter de rug, we zijn bij onze ouders en schoonouders in Stadskanaal geweest. Bij ons scheen de zon ook, alleen is de temperatuur vrij laag, waardoor misschien de schaatsen binnenkort weer uit de kast kunnen.

Ik ben toch wel een beetje jaloers dat jullie aan het strand kunnen liggen en lekker bruin worden haha!

geniet ervan, en alvast een fijne jaarwisseling.

Groetjes Marijke