Geland in Zuid Afrika - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Fokje Veen - WaarBenJij.nu Geland in Zuid Afrika - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

Geland in Zuid Afrika

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Fokje

14 December 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Maandagavond
Eindelijk even tijd en zin om een update te schrijven van onze reis tot nu toe.
Op vrijdag eerst nog naar school voor een supervisieafsluiting en de laatste mailtjes en daarna de koffer verder inpakken en op weg naar Schiphol waar we mooi op tijd aankwamen om nog in het hotel te kunnen eten en daarna op tijd naar bed. Gelukkig had ik mijn telefoonwekker gezet want de wekservice van het hotel werkte niet! Om 7 uur richting vliegveld; onze plane vertrok keurig op tijd en na een vlucht van ruim 10 uur landden we in Jo’burg waar we werden opgehaald door de mensen van het hotel dat gelukkig vlakbij was.

We hadden ons ingesteld op de ultieme weatherchange maar helaas; het regende en het was fris …Geen zwembad dus de volgende dag maar een bezoekje aan een enorme shoppingmall waar zoveel kleren te koop waren dat we er duizelig van werden. Jol heeft nog een korte broek gepast die helaas te klein was en daarna hebben we het opgegeven…

Om 3 uur waren we weer op het vliegveld om naar Port Elizabeth te gaan; de man bij het inchecken zei dat we moesten rennen omdat ze al aan het boarden waren (terwijl op de boarding card stond dat dat pas over een half uur zou moeten) dus wij stressen (nou, ja, ik natuurlijk vooral) en rennen en vervolgens ruim een uur wachten omdat het vliegtuig eerst vertraging had omdat het vorige te laat was geland, toen omdat er een stewardess bij moest komen vanwege het grote aantal onbegeleide kinderen en rolstoelers en daarna omdat er iets op de landingsbaan lag; het begon een beetje op een klucht te lijken!

Daarna verliep alles voorspoedig en om een uur of 7 waren we dan eindelijk in PE waar Martijn van Khaya, het stagebemiddelingsbureau, ons stond op te wachten met zijn kinderen die nu zomervakantie hebben.
Nadat we onze koffers op onze kamer hadden neergezet bracht Martijn ons naar de Boardwalk, een prachtig uitgaanscentrum aan het water, waar we helaas te laat waren om nog te kunnen eten in een restaurant maar het was wel heerlijk om er te wandelen, een snack te eten en een cocktail te drinken…

Vanochtend zijn we met Martijn eerst naar Childline geweest waar Annika stage loopt (een soort bureau Jeugdzorg) en waar we alle ellende te horen kregen waar het jeugdwerk hier mee te maken krijgt qua problematiek, financiën, politiek en noem maar op…Om moedeloos van te worden…
Annika kwam amper aan het woord; haar praktijkbegeleider was zeer welbespraakt en bevlogen dus het is maar goed dat ik nog met haar op woensdag een afspraak heb.
Daarna naar de stageplaats van Marike & Marieke; twee vriendinnen die samen stage lopen bij Famza, een organisatie voor gezinshulpverlening. Een zeer prettig gesprek met twee dames (de directrice en de praktijkbegeleidster) die de zaak daar strak gestructureerd runnen en waar onze studenten prima functioneren. Martijn was inmiddels naar zijn kantoor vertrokken en de Mariekes kregen vrij om met ons te lunchen en daarna met mij studieloopbaangesprekken te houden. De dames hebben zelf een auto gehuurd (je kunt hier anders niks beginnen) en ze reden ons eerst naar hun enorme studentenhuis met zwembad en uitzicht over zee en daarna naar een leuke tent aan zee waar we heerlijk hebben geluncht. Inmiddels waren de wolken weggetrokken en begon het hier lekker warm te worden!
De hele middag heb ik gesprekken gevoerd, email gelezen en nu is het half 10 en tijd om te stoppen met werken!

Dinsdag
Een stralende zonnige dag; om 5 uur is het hier al licht dus dat is wel even wennen vooral met de lichte gordijnen in onze slaapkamer!

Het gesprek bij de jeugdgevangenis Enkuselweni bleek niet door te kunnen gaan omdat de supervisor met een kind naar de dokter moest. In plaats daarvan heb ik vanmorgen het slb gesprek met Jorrit gevoerd en gaan we morgen naar zijn stageplaats. Daarna heeft Jorrit ons gedropt bij het strand waar het heerlijk toeven was; zon, zee en wind…Na een heerlijke salade en een lange wandeling werden we opgehaald door Martijn om naar Sanca te gaan waar Esmee stage loopt. Het was een zeer prettig gesprek met de leidinggevende en de werkbegeleider; deze stageplaats waar met verslaafden wordt gewerkt investeert echt in de begeleiding van onze studenten en dat kun je merken!

Nu zitten we bij Martijn thuis waar we straks een braai hebben en ik even kan internetten; dat doet het niet even goed overal helaas….

Een digitale knuffel uit Zuid Afrika van Jolanda en Fokje!

• 14 December 2010 - 15:35

Eline:

zo weer op reis.....Dit is dan echt de laatste van dit jaar ;)

Ik heb het filmpje helemaal af dus die kunnen we zien in 2011

Heel veel liefs van mij

• 14 December 2010 - 16:44

Yoke:

zó.. meteen alweer aan het werk daar in 't zuid-afrika.
    het lijkt me wel op z'n minst onwezenlijk, tijdens de kersttijd in de zon. geniet er maar weer van.
    liefs yoke

• 14 December 2010 - 19:55

Dinie:

zo,dat lijkt toch wel een beetje op werken! dat braaien komt me wel bekend voor!
    heeft Jol geen last van de warmte?
    misschien valt het mee met de Kaapse wind door je haren!
    Liefs Dinie

• 14 December 2010 - 20:50

Adjana:

Jo`burg is altijd gedonder, maar gelukkig is het allemaal goed komen :D!! Wat hebben jullie al weer veel gedaan in die korte tijd. Ik ben benieuwd naar de andere verhalen!! Geen last van een jetlag?!

Nou succes ermee!!
    Kuskus

• 14 December 2010 - 21:12

Simon:

Fijn zo, van de winter in de zomer. Heel veel plezier en geniet ervan.

Groeten,
    Simon

• 15 December 2010 - 08:53

Jacqueline:

zo meiden, het is weer hard werken geblazen daar! haha
    Geniet er maar weer lekker van en ik hoop dat jullie echt een" zomerse" kerst beleven.
    Liefs van mij

• 15 December 2010 - 18:19

Lies:

Fijn dat jullie weer goed aan gekomen zijn. En toch lekker weer. Wel een druk programma. Het is hier winter.
    De snoesepoesen waren alle drie binnen. Ik kon bijna een duik maken over de blauwe bak.('t was donker)
    Veel plezier en warmte. Lies.

• 16 December 2010 - 10:25

Catharina:

Lees graag weer jullie verhalen.
    Je moet er inderdaad wel een eigen vervoermiddel hebben, of met anderen mee kunnen rijden.
    Gezellig om er samen te zijn lijkt me om wat je er ervaart te kunnen delen.
    Ik vind het een prachtig land en er is gelukkig veel ten goede verbeterd. Maar er zijn ook zoveel schrijnende situaties.
    Grote werkloosheid en dus ook criminaliteit en drank- en drugsellende.
    Al op de Indische markten geweest en de kerrybergen gezien en geroken?
    Hier zijn de koude, natte sneeuwdagen aangebroken, brrrr
    Take care en heb het goed,
    Catharina.

• 16 December 2010 - 13:21

Anneke:

Hello darlings, het is hier koud en grijs, het sneeuwt en ik ben snipverkouden. Fijn om jullie warme berichten te lezen. Ik heb nog gebeld na m'n workshop vrijdag maar jullie waren al vertrokken.
    Geniet van de zon!
    Long-distance hugs van mij.

• 16 December 2010 - 13:24

Froucke:

Wat lees ik nu is dit alweer de laatste reis dit jaar...
    Extra van genieten dan!
    Geweldig zo,n kans om in zuid Afrika te komen.
    Een goede en veilige reis daar in dat prachtige land.
    Liefs, Froucke

• 16 December 2010 - 13:38

Ann:

Veel plezier dames
    als ik hier nu naar buiten kijk valt er veel sneeuw naar beneden, een witte, stille wereld, ook mooi.
    take care,
    lfs Ann

• 17 December 2010 - 12:15

Mamma:

nu pas een berichtje van mij de com was een tijd buiten werkijg maar gelukkig is het nu weer in orde voor zolang als het duurt. Nou hier is het hartje winter dus genieten jullie maar lekker vean de zon ,als je terug komt is het vast nog niet voorbij ,ze voorspellen een lange winter. Ik zit een beetje veel thuis want met die glaade wegen is het oppassen geblazen. Ik ben een keer uitgegleden enn op men achterhoofd gevallen al zou je dat nu niet meer zeggen11!! Nu nog heel veel plezier gewenst ik ga naar de zuurkool die staat te pruttelen! dag leverds kussen mamma.