Woensdag in Windy City - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Fokje Veen - WaarBenJij.nu Woensdag in Windy City - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

Woensdag in Windy City

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Fokje

16 December 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Woensdag:
Het waait hier enorm; de zon zit achter de wolken en morgen gaat het regenen; hoe zo, zomer in Zuid Afrika?

Echt werkweer dus; vandaag eerst op bezoek bij Enkuselweni waar Jorrit en Berend stagelopen. Jorrit gaf ons eerst een rondleiding door het oude en nieuwe gedeelte dat binnenkort in gebruik genomen wordt; een enorme verbetering!

In deze instelling zitten jongens die een misdrijf hebben gepleegd te wachten op hun rechtszaak; daarna worden ze meestal naar een gevangenis doorgestuurd of ze mogen naar huis als ze onschuldig worden bevonden.
Sommigen hebben een moord gepleegd of een kind verkracht of een combi daarvan; erg heftige doelgroep dus...
Het gesprek met de begeleiders van de studenten was behoorlijk pittig; ik moest alles uit de kast halen om antwoord te krijgen op mijn vragen; ze hadden erg hun eigen agenda...

Het gesprek liep erg uit dus ik kwam te laat voor mijn afspraak met Annika, ook een student van mij. Gelukkig konden we haar bellen dat ik wat later kwam anders had ze wel een uur moeten wachten. Mijn lunch duurde precies 5 minuten want daarna stond een gesprek met Laura op het programma. Fijn om te zien hoe een oudstudent nu uitstekend functioneert als coördinator van Be More, een vrijwilligersorganisatie, en als supervisor van onze studenten!
We hebben een paar uur bij kunnen kletsen over allerlei zaken en daarna heeft ze me afgezet bij het studentenhuis waar al mijn studenten zitten zodat ik wat afspraken kon maken en m’n mail beantwoorden.

Om 6 uur werden we (alle studenten + Jol and me)verwacht in restaurant ‘De Kelder’; een chique tent aan zee waar we zeer exclusief hebben gegeten: carpaccio van krokodil, struisvogel en Kudu als voorgerecht, daarna the catch of the day, een heerlijke Carpenterfish met salade en groente en als toetje een kaasplateau met fruit, echt heerlijk!
Het was ook erg leuk om met z’n allen te praten over hun leven hier in Zuid Afrika; knap hoe ze hier hun weg hebben gevonden in een studentenhuis met z’n 12en, zelf autorijden en omgaan op hun stage met zeer lastige problematieken.

We waren van plan om op donderdag naar Addo Elephantpark te gaan maar het weerbericht beloofde zoveel regen dat we besloten om dat evenement naar vrijdag te verplaatsen!

Donderdag
De eerste ochtend sinds weken dat ik geen wekker hoefde te zetten! We werden wakker met het geluid van de regen tegen de ramen, en ja hoor; het spoelde! Soms lijkt het wel alsof wij met een regenwolk boven ons hoofd op reis gaan!
Om een uur of 11 begon het iets op te klaren; we besloten om een museum te gaan zoeken want de hele dag binnen zitten valt ook tegen zo op onze eerste vakantiedag.

Gelukkig wilden Annika en Jeroen, ook een student uit het studentenhuis, mee zodat we niet hoefden te lopen en met z’n vieren zijn we eerst naar het Nelson Museum Artcentre gereden dat helaas dicht was, toen naar een enorm museum (Red Location Museum) over de apartheid in de townships dat dicht leek maar gelukkig toch open bleek te zijn.
Daar hebben we een uurtje rondgekeken en nu zijn we weer in het studentenhuis om onze website bij te werken. Het is nog steeds koud en winderig maar gelukkig schijnt de zon weer een beetje zodat we morgen het olifantengebeuren kunnen gaan zien.

Het weekend gaan we naar Koffielaagte, een gamepark, waar we logeren in een luxe safaritent en op maandag beginnen we aan de Gardenroute per Basbuz die eindigt in Kaapstad waar we ook twee studenten gaan opzoeken.

Heel veel leifs uit een winderig maar mooi Port ELizabeth!

• 16 December 2010 - 13:47

Yoke:

het lijkt wel Holland.
    wij belanden hier van de snotregen in de natte sneeuw.
    maar binnen brandt de kachel.
    Gelukkig eten jullie bijzondere gerechten als krokodil.....kudu?
    als je het als zodanig maar niet meer herkent....gggrr
    wij gaan aan de pindakaas
    liefs yoke

• 16 December 2010 - 15:11

Dinie:

Het sneeuwt hier op dit moment,
    of het blijft liggen is nog de vraag,maar de slee staat klaar!
    nu bij jullie nog het zonnetjie en dan
    maar braaien!

• 16 December 2010 - 16:29

Lies:

Regen.....Was hier vanmorgen ook.
    Maar de wereld is nu weer wit.
    Fokje, ik wist niet dat jij klein bent of is die student zo laaaaaaaaang? Mooie foto. Toen ik gisteren zat de tikken naar jullie, kwam Soetie er aan, ze ging even haar oude botten opwarmen boven de verwarming. Na een paar uur vertrok ze weer. Jullie doen wel veel. Veel zon gewenst, Lies.

• 16 December 2010 - 18:09

Joze:

dag lieve mensen,

sneeuw , regen, ijzel , een kerstviering, dat is wat wij hier te verduren hebben. En nog 1 dag echt werken en dan een heerlijke vakantie van 2 weken.
    Genieten jullie daar volgende week ook van?
    Veel groetjes ook van Erik

• 16 December 2010 - 18:47

Adjana:

Is dit restaurant ter hoogte van Boardwalk?! De omgeving komt me bekend voor :D!! Het weer klinkt inderdaad nog niet zo zomers, maar troost je, het is sowieso beter dan hier ("And there won't be snow in Africa this Christmas time" :D)!! Ik ben benieuwd wat jullie van Addo vinden . . . en hoe de safari is.

Fijne vakantie!! Kuskus

• 17 December 2010 - 09:42

Ingrid:

Dag harde werkers,
    Boeiend verslag en leuke foto's.
    Apart eten, de krokodil doet mij wat rillen. Werk ze verder en als ze regen aanhoudt sturen we wel wat sneeuw van hier.
    Groetjes, Ingrid

• 19 December 2010 - 12:05

Els:

Lieve Fokje en Jolanda,
    Bedankt voor jullie kaart. TNT staakt maar gister kwam hij aan. Jammer dat het regent bij jullie. Hopelijk is het bij jullie nu net zo mooi als hier maar dan zonder de witte wereld.
    Leuk dat jullie daar ook een kerstman hebben ;-) geniet er nog maar even lekker van! Liefs, Es

• 19 December 2010 - 12:06

Els:

ja dat moest els zijn natuurlijk! Niet Es...