Olifanten, giraffes, cheeta's en leeuwen... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Fokje Veen - WaarBenJij.nu Olifanten, giraffes, cheeta's en leeuwen... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

Olifanten, giraffes, cheeta's en leeuwen...

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Fokje

19 December 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Vrijdag 17 december
Deze morgen is het dan zo ver: we gaan samen met 2 Mariekes, Jorrit en een andere student naar het beroemde Addo Elephant Park, ongeveer 75 km. vanaf PE.

Met twee auto’s vertrekken we ongeveer een uur later dan gepland omdat er een lekke band opdook die eerst verholpen moest worden. Nu zie ik ( Jol ) ook eens wat van de buitenkant van de stad. Eindeloze townships begrenzen de buitenwijken en daarna rijden we door een heuvelachtig landschap met veel cactussen en stekelige bosjes. Het is een prachtige dag, warm en zonnig. Heerlijk na de regen van gisteren.
In het park eerst maar eens even koffie en voor ons een heerlijke yoghurt met vruchten en dan op zoek naar dieren ( het liefst natuurlijk olifanten ).

Het park is eindeloos, heuvel op heuvel af en maar turen of je iets ziet. Maar alleen de tocht is ook al prachtig. Natuurlijk verstoppen de dieren zich zodra Fokje en Jolanda in aantocht zijn… dus het is goed zoeken.
Maar we worden wel beloond: behoorlijk veel Lion King Poemba’s (wrattenzwijnen), Kudu’s en een soort herten en ja hoor, daar kruist zowaar een olifant ons pad. We zijn helemaal gelukkig, want niet voor niets gekomen… Later stuiten we nog op een hele kudde die vlak voor onze auto opduikt. Een aantal kleintjes ( nou ja, klein..) er bij en op het laatst nog een vervaarlijke bull die recht op ons af komt. Even aan de kant dan maar.
Dan hebben we het ook wel gezien en gaan terug naar PE.

Aan het eind van de middag lopen Fokje en ik samen naar de zee en banjeren wat langs de boulevard. Fokje wil graag, for memories sake, eten in het restaurant waar ze ook met Joze was. En daar was het ook heerlijk (zoals altijd…wat kun je hier zalig eten zeg ! Helemaal niet geschikt voor ons (de broeken zitten al strak!). Terug op de boulevard worden we verrast door life-music en prachtig vuurwerk. Veel mensen lopen met lichtgevende oren op hun hoofd of oorbellen in.
Een aangehouden taxi brengt ons het laatste stuk naar huis.

Zaterdag 18 december
Het schijnt in Nederland behoorlijk te sneeuwen. Raar om dat te horen en je voor te stellen. Vandaag begint gelukkig weer mooi, maar niet zoals gepland. We gaan vandaag naar Koffielaagte, een Game (wild) resort en zouden om 10 uur opgehaald worden, maar om 11 uur nog niemand te zien. In de rondte bellen en ja, daar was uiteindelijk Joe (van Martijn ) om ons weg te brengen. Even balen dus, maar toen we eenmaal op de plek waren was dat direct vergeten.

In de middle of nowhere, te midden van uitgestrekte bossige heuvels en bergen (het lijkt wel een beetje op de Ardeche) worden we heel hartelijk ontvangen met een zalige lunch en naar onze luxe safaritent gebracht. Alles er op en er aan, een bad, een douche, een kingsize bed, koffie en thee om te maken en een privé veranda met uitzicht op de velden.

We hebben ons regenwolkje weer meegenomen. Als we willen gaan zwemmen en zonnen verdwijnt de zon achter de wolken en begint het enorm te onweren en te regenen. De bliksem is fantastisch om te zien, kilometers ver!
Ze zijn hier blij met een beetje regen; volgens Duane, de gamekeeper, kunnen we ons wel laten inhuren om regen te brengen overal over de wereld; een prima idee! You can hire the rainladies from Sauwerd for een free airticket!

Rond 7 uur verzamelen een aantal dieren zich bij de farm omdat ze daar gras krijgen. We maken kennis met de twee Rinocerossen,een zebra, twee bokjes, een Wildeman en twee struisvogels. Een giraf met een heel klein jong waren we onderweg al tegen gekomen, wat heel bijzonder was omdat nog haast niemand die gezien had.

Met twee andere gasten werden we voorzien van een heerlijk diner met lamsvlees en daarna keken we onze ogen uit bij het zien van nog een groot gratis vuurwerk. Het was namelijk weer behoorlijk gaan bliksemen en van links naar rechts zag je tientallen bliksemschichten over de bergen gaan. Prachtig! Op de een of andere manier bleef s nachts veel regen ons bespaard, een enkel buitje, de rest dreef om ons heen en toen we eenmaal in ons tenthuisje lagen klonken de druppels wel heel ouderwets gezellig. We voelden ons zo luxe !

Zondag 19 december.
Om 7 uur zaten we op ons balkonnetje in de opkomende zon naar 3 grote en 2 kleine giraffen te kijken en een kopje thee te drinken. Daarna werden we meegenomen op een Gamedrive met z’n tweeën in de grote 4wheel waar je heel hoog in zit. Weer op zoek naar dieren. We zagen er nu heel wat: Elanden, springbokken, een lizard en natuurlijk de giraffes... Het was een heerlijke tocht zo dwars door de bush-bush.
Na het uitgebreide ontbijt namen we afscheid en waren rond 12 uur op weg terug. Onderweg werd gestopt bij een Cheetafarm. In april was Fokje ook bij een dergelijk project geweest en het was leuk nu weer even de cheeta’s en jonge leeuwen te kunnen aaien. Een teenager cheeta was dolblij met wat afleiding en we deden een spel van samen heen en weer lopen langs het hek. Wie is de snelste ? Er waren ook meerkatten, maar geen zo lief als Milo natuurlijk ( Fokje’s lieveling van april ).

Nu zijn we nog even in ons huis en heeft Fokje nog een gesprek met studente Esmee over het vervolg van haar stage. Zo meteen wat eten en afscheid nemen van de meiden hier. Hen hier zien heeft toch een heel speciale band gecreëerd voor Fokje.

Morgenochtend om 7 uur vertrekken we met de Baz-bus richting Kaapstad, eerst naar Knysna waar we twee nachten logeren en daarna nog een nacht in Mosselbay.
We hopen dat het met jullie allemaal goed gaat en dat je geniet van een witte kerstvakantie.
Baie liefs uit Zuid Afrika

• 19 December 2010 - 18:54

Yoke:

nou dat was boffen, al die dieren in het vizier.
    Het leest alsof het jullie deze reis heel relaxed gaat. Gelukkig maar houden zo.
    Ja het is hier erg koud en winters. Maar Groningen valt mee met de rest van het land.
    Genieter ze.
    liefs yoke

• 19 December 2010 - 18:59

Elisabeth:

Port Elizabeth, of Elisabeth met port.
    Wie is dat? De port staat in de kast, ik vind het te zoet. Dat ben ik jullie buurvrouw Lies.
    Geweldig, wat een mooi verslag. Ik ga ook een keer naar Afrika Olifanten kijken. Wat beleven jullie mooie dingen. Het verkeer in Nederland is totaal ontregeld. Sneeeeeeeeeeeeeew. Voor jullie zou wat meer zon wel mooi zijn, maar die lichtshows speciaal voor de rainladies is ook niet slecht. Ga door met genieten. liefs Lies.

• 19 December 2010 - 19:03

Lies:

Ik heb de foto's net bekeken, be carefull!!

• 20 December 2010 - 07:26

Gonda:

Wat sta je mooi zacht en ontspannen op de foto met Cheetah!!

• 20 December 2010 - 08:33

Ingrid:

Hallo reisvrouwen,
    Weer een mooi en boeiend verhaal en leuke foto's.
    Groet,Ingrid

• 20 December 2010 - 10:22

Els:

Heb nu echt even de tijd (Vakantie!)om rustig het reisverslag te lezen en het is alsof ik zelf even mee ben. Wat een heerlijke reis zeg! En dan die wilde dieren knuffelen. Ik zou het niet durven, ik weet hoe onberekenbaar die katachtigen zijn ;-) maar misschien is dat alleen naar mij toe... he zus en jol, geniet ervan!
    liefs , Els

• 20 December 2010 - 13:12

Catharina:

Weer een mooi verslag!
    En spectaculaire foto's...hoe komen die dieren zo tam?
    Hier is het mooi winterweer, zo'n witte wereld heeft wel iets vrolijks.
    Mensen die met de trein moeten reizen, zijn niet altijd zo vrolijk: veel oponthoud en kapotte treinen.
    Geniet ze nog van al het moois,
    liefs,
    Catharina.

• 21 December 2010 - 23:12

Adjana:

Willen jullie niet zo enthousiast schrijven, ik krijg steeds maar meer en meer heimwee . . . euh naar Afrika wel te verstaan hè :P!! Ja, als je om 10 uur afspreekt, dan weet je zeker dat ze er om 11 uur zijn :D "that`s Afrika"!! Prachtig hè al die dieren maar die pumba`s zijn op een gegeven moment niet leuk meer.

Kuskus!!