Fun and work... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Fokje Veen - WaarBenJij.nu Fun and work... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

Fun and work...

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Fokje

05 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

Fun

Vrijdagavond zijn we naar een optreden van Karin Bloemen geweest op een groot plein bij het Avilahotel (waar de Koningin verblijft als ze hier is). Veel bekende artiesten treden hier op; ik ben niet de enige die door heeft hoe leuk het is om hier te werken… We zaten tussen 700 mensen ongeveer in het midden maar we konden het toch nog redelijk goed volgen.
De grande dame gaf in haar enorme jurken een spetterend optreden; geestig en goed aangepast op de doelgroep. Vooral haar Surinaamse buurvrouw typetje was geweldig hoewel de liedjes uit de oude doos (het tuinpad van mijn vader, de dag waarop je moeder sterft) ook goed in de smaak vielen en bij sommigen een traantje losmaakten…

Zaterdag zijn we naar het Christoffelpark gereden waar we (helaas, ha,ha) te laat aankwamen om de berg te beklimmen: dat mag alleen als het nog niet te warm is. We mochten wel met de auto 2 routes rijden van elk een uur waarbij er o.a. ruines van een plantage, prachtige uitzichten, grotten en Indiaanse tekeningen te zien waren.

Daarna zijn we doorgereden langs de Westpunt, hebben we ons aan een strandje laten zandstralen door de harde wind en vervolgens hebben we afhaalchinees gegeten aan het zwembad.

De volgende dag waren we vroeg op weg naar Ascencion, een landhuis waar een oecumenische dienst werd gehouden door de Navy met aansluitend een soort braderie in en rondom het landhuis waar je van alles kon eten, drinken en kopen voor een goed doel; erg gezellig!

Zelfs de lokale dansgroep trad op; bij 'So you think you can dance' zouden ze niet ver komen maar nu was het was grappig en ik elk geval kleurrijk…Daarna maar weer een strand opgezocht; het wordt wat eentonig…

Work
Vanochtend met Johanny op pad; eerst naar Kindertehuis St Jozef waar Melanie stage loopt. Ze is 3 weken geleden begonnen dus het is allemaal nog nieuw voor haar maar ze heeft haar plekje hier al wel gevonden en voelt zich helemaal happy op Curaçao…St. Jozef biedt een thuis aan kinderen die vanwege allerlei redenen niet thuis kunnen wonen. De hoofdbegeleidster van de afdeling waar Melanie werkt (meisjes van 10 tot 14 jaar) gaf ons een rondleiding over het hele complex waar niet alleen St. Jozef maar ook Huize Rose Pelletier is gevestigd waar oudere meisjes worden opgevangen en begeleid naar zelfstandig wonen.

De oudere kinderen hebben allemaal een soort kamertje voor zichzelf, de jongsten slapen op een zaal. Toen wij er kwamen waren alle kinderen naar school dus het was erg rustig overal…
Met Melanie heb ik voor vrijdag nog een afspraak ingepland om haar stagewerkplan alvast te bespreken en om alle schoolzaken even grondig door te nemen; in dit klimaat verlies je snel je doelen uit het oog…

Daarna hebben we een bezoek gebracht aan Tessa, een studente van de opleiding Verpleegkunde van de Hanze. Ze loopt 5 maanden stage in de Dr. J. Taamskliniek waar ze het enorm naar de zin heeft. In Nederland heeft ze al meerdere keren stage gelopen in ziekenhuizen dus voor haar is dit een mooie gelegenheid om een vergelijking te maken tussen het reilen en zeilen in een ziekenhuis op Curaçao en in Nederland.
Ze heeft ons een rondleiding gegeven door ‘haar’ ziekenhuis en van alles vertelt over de gang van zaken daar.

Morgen gaan we een bezoek brengen aan de UNA (Universiteit van de Antillen); de opleiding Maatschappelijk werk…Ik ben heel benieuwd!

• 06 Maart 2012 - 08:08

Sieneke:

Leuk om jullie op deze manier te volgen en wel heel prettige het nuttige (werken) te combineren met het aangename.

• 06 Maart 2012 - 08:14

Janny:

Wat heerlijk om in dat land eentonige indrukken op te doen. Toch zo heel veel beter dan eentonige activiteiten hier! Gelukkig is het hier weer wat droger weer en ik ga weer eenzelfde rondje doen met de hondjes hier. Nog een paar dagen en dan naar het Geert Teis en vrouwenfilmfestval Ik heb er zin in!
    Lieverds, een vrolijke groet van mij.

• 06 Maart 2012 - 09:37

Lies:

Mooi verslag. En prachtige foto's.
    Het geheel lijkt me niet ééntonig.
    Zoveel ontmoetingen met de mensen van Curasao en mensen uit Nederland.
    Voor morgen ook een goede dag.
    Hier schijnt de zon af en toe, de vogeltjes fluiten dat het een lieve lust is.
    Gisteren zag ik een kikker, gifgroen, roerloos bij een gifgroene plant liggen.
    Bijna niet te zien.. Prachtig.
    Liefs Lies.

• 06 Maart 2012 - 10:07

Jozé:

Hi Fokje en Jolanda,
    ik heb de hele week geprobeerd jullie te volgen en nu lukt het om jullie pagina te openen. het was weer een mooie reis zo te lezen. Ik ben benieuwd hoe Groningen bevalt.
    Misschien tot gauw, groetjes Jozé

• 06 Maart 2012 - 12:24

Adjana:

Kunnen jullie niet een leuke baan voor mij regelen daar, hebben jullie meteen elk jaar een geweldige vakantie bestemming :-)! Die Karin Bloemen, ze heeft er dus een wel een feestje van weten te maken. Coole auto hebben jullie zeg, rijd die ook lekker? Succes en genietse nog even van alles. Kuskus

• 06 Maart 2012 - 14:47

Anneke:

Ach, die eentonige stranden...gelukkig moet je af en toe ook nog even werken om de verveling te verdrijven... een perfectie combinatie.
    Ik ben een paar dagen weg geweest en heb net jullie laatste drie verslagen gelezen en foto's bekeken. Wat ziet het er allemaal prachtig uit!
    Heel veel plezier nog en succes bij de UNA, Fokje! (Heb je mijn email nog gekregen vorige week?)
    liefs, Anne

• 07 Maart 2012 - 14:45

Jacqueline:

Het is weer volop genieten zie en lees ik wel. Ook geen wonder met dat lekkere zonnetje.
    Eentonig lijkt het me helemaal niet.
    Ben benieuwd hoe het op de universiteit was Fokje.
    Dat lezen we vast nog wel.
    Geniet ze nog even!
    liefs