De universiteit van de Antillen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Fokje Veen - WaarBenJij.nu De universiteit van de Antillen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

De universiteit van de Antillen

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Fokje

08 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

Gisteren hebben we een bezoek gebracht aan de UNA; de universiteit van de Nederlandse Antillen. Officieel heet dit hier nu: University of Curaçao mr. dr. Moises Frumencio da Costa Gomez maar iedereen gebruikt nog steeds de afkorting UNA en zo staat de school ook met grote letters aangegeven bij de ingang van de campus.

Sinds 3,5 jaar is er een opleiding Social Work (maatschappelijk werk, sociaal pedagogische hulpverlening en Human resource management) binnen de UNA. Odette Girigori, de program-director van deze opleiding(en) was net terug van zwangerschapsverlof en zij had met ons een afspraak gepland.

We liepen het blauwe gebouw waar Social Work gehuisvest is bijna voorbij, zo klein leek het…Gelukkig kwam Odette naar buiten om ons te verwelkomen.
Odette bleek in Groningen te hebben gestudeerd en momenteel doet ze haar promotie daar dus ze komt regelmatig naar Groningen. Het was een zeer prettige ontmoeting; veel raakvlakken op verschillende gebieden en veel herkenning qua onderwijsproblematieken. We hadden zoveel te bespreken dat we voor vrijdag een vervolgafspraak hebben ingepland en dan neemt ze de baby mee voor wie we uiteraard een cadeautje hadden meegebracht.

Odette heeft ons de campus laten zien en aan verschillende mensen voorgesteld met wie we wellicht nog zaken kunnen doen; alles zag er goed verzorgd uit met veel mogelijkheden voor computers en voor iedereen toegankelijk draadloos internet; het verschil met Nederland is dat hier veel werkplekken buiten zijn ipv van binnen. De collegezalen zijn wel binnen 4 muren maar net zo leeg als die bij ons….

We gaan proberen om een samenwerkingscontract op te stellen zodat haar studenten in Groningen stage kunnen lopen of een minor volgen en de onze bij de UNA.

Na het bezoek aan de UNA hebben we eindelijk het museum Kura Hulanda bezocht dat onderdeel uitmaakt van het hotel met dezelfde naam; het geheel lijkt net een dorp met prachtig gerestaureerde gebouwen in allerlei verschillende stijlen.

Avonds hebben we heel romantisch aan zee gegeten in een klein eettentje op het strand; simpel maar lekker en heerlijk rustig met een geweldig uitzicht.

Vandaag stond er een bezoek aan New Creations op het programma voorafgegaan door een meeting met Stefanie, een van de twee studenten die hier nu stage lopen. Bij haar stage-instelling was ik de vorige keer al op bezoek geweest en omdat ik niet haar begeleider ben hebben we daar niet afgesproken maar op ‘neutraal’ terrein; een terras in Otrabanda. De muziek stond daar zo hard dat we elkaar nauwelijks konden verstaan; omdat Stefanie wel wat extra stageaandacht kan gebruiken ga ik vrijdagochtend bij haar thuis op bezoek.

New Creations is sinds 2 maanden gevestigd in een prachtig opgeknapt landhuis midden in de stad; het project bestaat nu ruim een jaar, is opgezet door een Antilliaanse Nederlander om jongeren die min of meer ontspoord zijn een nieuwe kans te geven en draait nu op overheidssubsidie. De praktijkbegeleidster is een bij ons afgestudeerde SPHer! Een prima stageplaats voor de studente die in september hier komt stagelopen.

Vanavond hebben we Johanny getrakteerd op een etentje bij landhuis Brakkeput om haar te bedanken voor al haar inspanningen deze week en morgen brengen we samen met haar het laatste werkbezoek aan een stage-instelling vlak bij het vliegveld.

Voor nu is het weer tijd om de oogjes te sluiten….Bon nochi!

• 08 Maart 2012 - 07:17

Janny:

Prachtige indrukken van deze reis hoor! Liefs

• 08 Maart 2012 - 08:34

K&R:

Het is fantastisch dat jullie zo genieten van "fun en work" in een prachtig zonnige omgeving!
    En wij genieten mee in "woord en beeld".
    Jullie 2en alle goeds en leuks voor de komende (laatste) dagen vanuit Groninger oorden, waar de zon nu schijnt en het voorjaar ontluikt!

• 08 Maart 2012 - 09:03

Els:

Weer lekker even mee vakantie gevierd vanachter mijn bureau.
    Ik mis alleen de zon op mijn gezicht...
    Veel liefs

• 08 Maart 2012 - 11:53

Lies:

Wat een byzondere ontmoetingen en mogelijkheden.
    Weer mooie foto's en de tektst op de muur! En natuurlijk jouw tekst, Fokje. Bedankt.
    Je lijkt zo heel slank Jolanda, kun je haar niet meenemen, dan gaan we af en toe even naast die mooie mevrouw zitten.
    Ik heb gisteren gewandeld in de Lindevallei(Fr)heel mooi.
    Ik wens jullie alle goeds. Lies.

• 08 Maart 2012 - 18:14

Marian:

Hallo Fokje en Yolanda,

Eindelijk tijd gevonden/genomen jullie verslagen te lezen. Ik geloof dat ik ook hoognodig mijn talenten een moet gaan versterken. Het ziet er fantastisch uit. Blijf genieten.

Marian

• 08 Maart 2012 - 18:31

Lies 2.:

Vliegen is steeds veiliger.
    Hanzehogeschool verwacht zaterdag van tien tot vier uur 12.000 belangstellenden.
    Bedankt voor de geweldige BIGG MAMA 'S.
    Doei, Lies.