Een opgewekt begin van de dag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fokje Veen - WaarBenJij.nu Een opgewekt begin van de dag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

Een opgewekt begin van de dag!

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Fokje

21 Oktober 2010 | Suriname, Paramaribo

Om kwart voor 7 sta ik naast mijn bed; eerst nog maar even wat werk doen per mail en daarna douchen, ontbijten met Mieke (Jol mag uitslapen vandaag) en om 8 uur met Anand, onze vaste taxichauffeur, naar Stichting Projekten Christelijk Onderwijs Suriname(PCOS) waar Lisette en Marit stagelopen.

We hebben een afspraak daar met Cor om half 9 maar we zijn zoals gewoonlijk een kwartier te vroeg en belanden in de gezamenlijke dagopening van het gehele personeel. We krijgen een liedbundel in de handen gedrukt en voor we het weten staan Mieke en ik uit volle borst opwekkingsliederen te zingen tot grote voldoening van Yvonne, de directrice.
Na nog een stuk uit de Bijbel en het Surinaamse volkslied mag het personeel beginnen aan hun dagtaak. Ik moet zeggen…het heeft wel wat, zo’n begin van de dag!

Misschien dat onze nieuwe directeur straks ook in plaats van het Academieplein de werkdag wil beginnen met het zingen van het Wilhelmus, wie weet….

Cor bleek op een andere locatie te zitten vandaag dus we konden opnieuw een taxi bellen en waren uiteindelijk om 9 uur op de plek waar we moesten zijn. Lisette was op de fiets; ook zij moest nu een heel end verder fietsen in de hitte. Het overleg was onder een boom in de tuin; erg relaxed…Omdat Lisette er deze week voor het laatst is (de doelgroep van het speciaal onderwijs spreekt haar niet aan) is het meer een soort exitgesprek. Daarna komt Marit, de stagiaire van Mieke, nog zeer verhit aangefietst en hebben we een gesprek over haar functioneren; zij heeft het wel naar haar zin bij PCOS gelukkig.

Marit heeft al een wortelkanaalbehandeling gehad in Paramaribo dus zij kent al een goede tandarts waar ik na een paar keer bellen uiteindelijk morgenvroeg om half 9 terecht kan; brrrrrrrrrrrrr. Ik heb er niet veel zin in maar het moet wel; steeds met een stuk kauwgum in mijn kies lopen is ook vervelend, vooral bij het eten. Een roti die naar pepermunt smaakt valt toch wat tegen.

Vanmiddag wat mail beantwoord en gezwommen (wat is het heerlijk, zo’n zwembad bij deze temperatuur) en om half 7 een eetafspraak bij Sarina, een Javaans restaurant, met alle stagiaires van de Hanze en het Alfacollege. We bestellen een rijsttafel voor de hele club en de meest heerlijke gerechten verschijnen op tafel. De studenten vertellen hoe ze hier al zijn ingeburgerd en het is fijn om te horen dat ze het allemaal erg naar hun zin hebben en nog lang niet naar huis willen.

We bespreken de begeleiding van de MBOers door de HBOers en komen tot nieuwe afspraken; het is leuk om te zien hoe ze hun eigen ideeën daarover hebben en ook goed kunnen aangeven wat wel en wat niet werkt.

Daarna rijdt Anand weer voor en wordt zijn busje volgepropt met 8 personen die op verschillende plekken in de stad worden gedropt; Jol en ik gaan naar het hotel, morgen is het weer vroeg dag…

• 21 Oktober 2010 - 07:27

Ingrid:

Echt bijzonder zo'n begin van de dag.
    Sterkte bij de tandarts!

• 21 Oktober 2010 - 08:59

Catharina:

Altijd weer leuk om de verslagen te lezen.
    Fokje, ik hoop dat je gauw weer je eten kan proeven zoals het bedoeld is...
    Liefs voor allebei,
    Catharina.

• 21 Oktober 2010 - 09:03

Anneke:

Sterkte bij de tandarts, Fokje. En groetjes aan Mieke!

liefs,
    Anneke

• 21 Oktober 2010 - 10:10

Yoke:

op de voet gevolgd!
    wat een land!
    wat een prachtige verslagen!
    het zal jullie vast verblijden te vernemen dat het hier in Nederland héél koud is en dat het hagelt en regent, maar dat er af en toe een prachtig zonnetje door het wolkendek filtert, zoals het in een hollandse herfst hoort te zijn.
    werk en geniet ze!
    liefs yoke

• 21 Oktober 2010 - 11:10

Lies:

Succes bij de tandarts.
    Wat mij altijd helpt, handen op de buik en daar naar toe ademen. Daarna heb je weer een gladde kies. Veel zon gewenst, groeten Lies.

• 21 Oktober 2010 - 12:30

Janny:

Dag lieverds, heel goed allemaal, als vanouds: genieten en werken en tandarts en elkaar en...en..ontspannen verhalen. Liefs van mij
    Janny

• 21 Oktober 2010 - 13:23

Adjana:

Dat zingen hè, dat Wilhelmus, dat is dan alleen voor het personeel hè :D!! Sterkte bij "ome" tandarts, ik snap nog steeds niet hoe je dat met die kauwgum doet. . .!!

Kuskus

• 21 Oktober 2010 - 17:09

Jacqueline:

Ik moet er niet aan denken om daar naar de tandarts te gaan.Heeeel veel sterkte en geniet ze nog!Dit is wel wat anders dan Ladakh!

• 21 Oktober 2010 - 17:24

Dinie:

het zwembad spreekt mij wel aan maar de tandarts niet,sterkte!