Port Elizabeth - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Fokje Veen - WaarBenJij.nu Port Elizabeth - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

Port Elizabeth

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Fokje

09 April 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

De vlucht naar Port Elizabeth was prachtig; omdat er bijna geen wolken waren kon ik vanuit de lucht de Tafelberg zien en zelfs fotograferen! De foto's staan bij het vorige bericht. Een uurtje vliegen is zo om dus voor ik het wist stond ik oog in oog met Martijn van Khaya die mijn personal planner is gedurende mijn tijd in PE.

We hebben eerst wat sightseeing gedaan, langs het strand gereden, de studentenhuizen (met zwembad en schoonmaakster) vanaf de buitenkant bekeken en mijn indruk tot nu toe is dat het hier ruim en schoon is met veel wind en gisteren en vandaag ook nog veel zon. Vanuit de lucht heb ik de townships gezien maar daar heb ik verder nog niks van meegekregen. Heel anders dan in India, daar zijn de slums veel meer verweven met het totale straatbeeld.
Uiteraard moest ik gisteren mijn eerste braai meemaken bij Ellen Fischat thuis, de vrouw van Martijn en tevens supervisor van een aantal van onze studenten. Daarvoor heb ik ijverig zoveel mogelijk mails beantwoord zodat mijn mailbox niet ontploft de komende tijd.

Vanmorgen op tijd op want om 9 uur stond er een bezoek gepland bij Sanca, een organisatie voor verslavingszorg waar een student van ons stage loopt momenteel en waar in september ook een studente naar toe wil, eventueel vergezeld van een SPWer van het Alfacollege in het kader van het project MBO/HBO. De filmcamera mee zonder de gebruiksaanwijzing te hebben bestudeerd wat volledig past bij mijn leerstijl als doener maar wat niet altijd even handig is. Gelukkig lukte het om opnames te maken dank zij de ondersteuning van Martijn die zonder leesbril kan zien welke knopjes waarvoor zijn.

Het gesprek met de directrice Trixie was erg boeiend en inspirerend; door de vier social workers die er werken wordt er ontzettend veel werk verzet en onze student draagt ook al behoorlijk zijn steentje daar aan bij. De cultuur binnen Sanca is prettig, de directrice heeft een open deur beleid zodat ze ook veel contact heeft met de werkvloer en met de stagiaires en van de student weet ik dat ie er heel veel leert en het ook erg naar z’n zin heeft. Een cliënt die door de vaste medewerkers als hopeloos werd gezien is door onze student weer op de rails gezet; een waardevolle ervaring!

We hebben goede afspraken kunnen maken over een structurele samenwerking en wellicht komt er iemand van Sanca naar Groningen om kennis te maken met de Hanze!

Na nog een half uur met de student te hebben gesproken van wie ik ook de studieloopbaanbegeleider ben zijn we naar het kantoor van Martijn gegaan waar Gerlofke Nieuwenhuis, een van de supervisoren, al op me stond te wachten. Met haar heb ik uitgebreid gesproken over supervisie geven aan onze studenten en alles wat daar bij komt kijken; een heel prettig gesprek.
Vanavond een etentje met de studenten die hier nu stagelopen en morgen gaan we iets spectaculairs doen; een rehabilitatieproject voor cheeta’s bezoeken! Daarvoor gaan we into the wild waar we ook overnachten en zondag in de loop van de dag komen we weer in PE. Zondagavond (ik hoop dat je dit leest Laura) ga ik op kraamvisite bij Laura, een oudstudente van mij die tijdens haar stage hier haar hart heeft verloren aan een Afrikaan en die na haar studie hier is gaan wonen, werken, trouwen en nu net een dochtertje heeft gekregen.
Maandag komt Jozé van het Alfacollege aan in PE en dan gaan we samen heel veel instellingen bezoeken.
Nu ga ik eerst met Martijn de townships in om te zien hoe de mensen daar leven....
groeten en liefs uit PE!

  • 09 April 2010 - 12:20

    Laura:

    Gelezen!!
    Kan niet wachten je te zien, tot zondag!

  • 09 April 2010 - 12:57

    Jillis:

    Ga ook even naar Siyakatala of in ieder geval met de auto door Korsten.....
    Veel plezier en ik heb heimwee :(

    x

  • 09 April 2010 - 17:22

    Louwrens:

    Klinkt goed allemaal!

  • 09 April 2010 - 17:22

    Louwrens:

    Klinkt goed allemaal!

  • 09 April 2010 - 20:48

    Adjana:

    Nou mama, dat filmpje whawha ik viel bijna van mijn stoel!! Leuk om de kinderen van Martijn & Ellen op de foto te zien, ze worden groot zeg. Braaien hmm lekkah lekkah.

    Kuskus

  • 09 April 2010 - 21:00

    Yoke:

    wat geweldig om al die studenten en oud-studes te ontmoeten op hun stageplekken en in hun huis. fantastisch om je verslagen te lezen.
    werk en geniet.
    liefs yoke

  • 10 April 2010 - 06:25

    Dick Ratering:

    Waarschijnlijk heb je er helemaal de tijd niet voor, maar ik ben in contact met een arbeidsintegratieproject in Kaapstad wat door een bekende van mij, voormalig directeur UWV in samenwerking met de regering van Zuid-Afrika en nederlandse ontwikkelingshulp in januari gestart is, werrk voor de jongeren uit de town ships. Mogelijk is het iets, in iedergeval veel reisplezier gewenst,
    groet,
    Dick R.

  • 10 April 2010 - 08:02

    Jolief:

    Wat heb je er daar weer een feestje van gemaakt ! schitterende video van mijn dansende vrouw...ik wilde er wel bij zijn.Fijn dat je plezier hebt.Je bent nu vast al into the wild.Ik mis je.
    Kijk ook even naar de reactie van Dick.Hoop je vanavond laat op de skype te zien.kuskuskus

  • 10 April 2010 - 12:14

    Zus Els:

    Wat een mooie foto's van de tafelberg!En wat ben je lekker aan het feesten met dat plastic schortje om!Geniet ze! X

  • 10 April 2010 - 12:17

    Marianne E:

    Ik blijf je volgen. Mooie ervaringen tot nu toe.

  • 10 April 2010 - 19:12

    Marian B:

    Hoi Fokje,

    Klinkt fantastisch allemaal. Fijn dat werk er ook zo uit kan zien!
    Werk ze en geniet vooral.

    Groet, Marian

  • 11 April 2010 - 13:06

    Ingrid:

    Nou Fokje, je staat er prachtig dansend op hoor.
    Erg leuk jou swingend te zien met al die enthousiaste mensen om je heen.
    Liefs,Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2010

Paramaribo in de regen

28 Mei 2010

Daar ga ik weer!

25 April 2010

Eindelijk thuis!

23 April 2010

Almost Out of Africa

23 April 2010

Toch eerder naar huis...
Fokje

Actief sinds 15 Nov. 2006
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 135018

Voorgaande reizen:

19 Juli 2016 - 23 Augustus 2016

Thailand, Laos en Cambodja

24 Januari 2014 - 10 Februari 2014

Zuid Afrika

27 Februari 2012 - 13 Maart 2012

Curacao

10 December 2010 - 28 December 2010

Zuid Afrika

16 Oktober 2010 - 01 November 2010

Suriname

16 Juli 2010 - 18 Augustus 2010

Ladakh

27 Mei 2010 - 12 Juni 2010

Suriname, Aruba en Curacao

06 April 2010 - 19 April 2010

Zuid Afrika

11 December 2008 - 04 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: