Even in de jungle... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fokje Veen - WaarBenJij.nu Even in de jungle... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

Even in de jungle...

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Fokje

03 Juni 2010 | Suriname, Paramaribo

Het etentje met de studenten was erg gezellig! Sarina is een Javaans restaurant met grote palmbomen en een vijver met een bruggetje erover dus je waant je een beetje in de jungle…
Het is zo leuk om te horen hoe hun leven in Suriname vorm heeft gekregen en hoe betrokken ze zijn bij hun cliënten en hun stage-instelling. Deze jonge mensen hebben prachtige idealen; niet carrière maken en veel geld verdienen maar hun eigen ontwikkelingsprojecten opzetten in het buitenland!

Vanmorgen had ik een afspraak met Royza, zij geeft supervisie aan onze studenten en werkt ook bij de Hogeschool hier. We hebben goede afspraken kunnen maken over de begeleiding van de studenten; Royza is een zeer waardevolle contactpersoon voor ons in Suriname omdat ze veel van de Surinaamse maar ook van de Nederlandse cultuur weet en dat hebben onze studenten echt nodig om hier goed met hun cliënten te kunnen werken en om ze te kunnen begrijpen.

Vanmiddag zijn we met twee Nederlanders meegereden naar het dorpje Brokopondo waar zij een training geven aan onderwijzeressen. Het is ruim een uur rijden van Paramaribo en nu waren we echt in de jungle; we hebben een wandelingetje gemaakt naar een strandje aan de rivier en daar genoten van de rust van het regenwoud….

De onderwijzeressen worden opgeleid om straks les te gaan geven aan een MBO opleiding voor facility management dus ze leerden nu hoe je studenten kooklessen moet geven; deze laatste les werd er macaroni gemaakt en die werd aan het eind van de middag aan ons geserveerd; lekker pittig op z’n Surinaams zodat je de basilicum niet meer kon proeven!

Nu zit ik in mijn hotelkamer te werken en straks gaan we nog wat drinken bij het VAT. Morgen al weer mijn laatste dag in Paramaribo; time flies when you’re having fun!

• 03 Juni 2010 - 04:42

Janny:

Dag lieve Fokje, wat heerlijk lijkt me zo'n reisje voor je werk. Mazzelschieter! Maar vooral ook zinvol!
    Je vertelt prachtig en de foto's laten ook zien, waar je het over hebt. Die idealen van de stagiaires, die we hier helemaal om zeep helpen.Hier ook zonnig en ik geniet van het buitenleven.
    Liefs van Janny

• 03 Juni 2010 - 07:07

Gryt:

Hoi Fokje,
    Het klinkt weer allemaal heel aantrekkelijk. Ik zou daar zo even heen willen willen. Wat vinden de mensen die je spreekt van de verkiezingsuitslag?
    Groetjes en veel plezier op Curaçao en Aruba,
    Gryt

• 03 Juni 2010 - 08:57

Jolief:

Wat zie je er heerl;ijk ontspannen en slank uit op de foto's !
    Om in te bijten.
    dikke kus, je vrouw

• 03 Juni 2010 - 10:26

Yoke:

lieve Fokje
    het bijten laat ik aan Jolanda over , maar je ziet er mooi en gelukkig uit. Je schrijft prachtig over Suriname en over het werk daar. Dat er zoveel jonge mensen een aandeel aan vooruitgang hebben vind ik geweldig en hoopgevend. Ja en de regering straks! Ook daar moeten we het beste van hopen.
    Fokje, jij en de jouwen doen jullie stinkende best dat is overduidelijk.
    groetjes uit een zonnig nederland.
    Yohoke

• 03 Juni 2010 - 12:55

Adjana:

Gaat lekker daar! Ga zo door hè :-). Morgen dus op naar Curacao en Aruba, lijkt me ook een geweldige ervaring. Have fun!

Liefs!!

• 04 Juni 2010 - 20:11

Dinie:

Gelukkig is het niet zo nat als de vorige dat je in suriname was!
    Geniet maar lekker,ook op die mooie eilanden waar je nu naar toe gaat!