De laatste dag op de Antillen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Fokje Veen - WaarBenJij.nu De laatste dag op de Antillen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

De laatste dag op de Antillen

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Fokje

10 Juni 2010 | Nederland, Amsterdam

Vandaag is mijn laatste ‘hele’ dag op Curaçao; het lijkt alsof ik al heel lang weg ben en ik heb nu ook echt zin om weer naar huis te gaan en om deel te nemen aan de Hollandse sleur van werken, eten, slapen…

Het is hier prachtig en ik heb met volle teugen genoten maar ergens knaagt er toch een soort schuldgevoel als ik ontbijt met uitzicht op de Oceaan terwijl de golven tegen de rotsen spatten.

Vanochtend hadden we (Joanny en ik) een afspraak bij Brasami, ten minste, dat dachten we…Bij Brasami aangekomen bleek dat zij dachten dat de afspraak gisteren was dus de stagiaire die ons rond zou leiden was er nog niet en de praktijkleider en stagecoördinator hadden eigenlijk geen tijd.
Gelukkig wilden ze wel even tijd voor ons maken; we kregen een korte rondleiding door het gebouw met uitleg over de behandelwijze. Brasami is een instelling voor gedwongen hulpverlening aan verslaafden; oorspronkelijk alleen voor mannen maar sinds een paar jaar worden er ook vrouwen behandeld. Een vorige studente van de Hanze, Ilona, mocht destijds de vrouwenafdeling opstarten qua hulpverlening omdat ze het zo ontzettend goed deed!

In september gaan er twee studenten van ons stage lopen en die zijn in goede handen bij de praktijkbegeleider Michael, een zeer gedreven man die hart heeft voor zijn werk en zijn cliënten.
Hij vertelde van alles over de hulpverlening en waar ze tegenaan lopen op dit eiland qua financiering en politiek. Mensen die klaar zijn om terug te gaan in de maatschappij kunnen nergens een werkplek vinden zodat ze vaak weer terug vallen in hun oude patroon. Er is nog steeds geen jeugdgevangenis zodat jongeren die met justitie in aanraking zijn geweest vaak gewoon tussen de volwassenen worden geplaatst.

Na nog een kort gesprek met de stagecoördinator, een warme vrouw van bijna 60, reden we naar het RK ziekenhuis waar Joanny probeert om een studente van ons te plaatsen bij het medisch maatschappelijk werk. Joanny heeft er zelf dit voorjaar twee weken doorgebracht als patiënt dus ze kon als ervaringsdeskundige laten zien hoe het daar gaat! Wat een sjofele toestand! Alleen de entree zag er redelijk uit, de rest is verveloos, meubels uit begin jaren 50, op elke gang 1 ruimte met gammele douches en toiletten ….Wat hebben wij dan een luxe gezondheidszorg!

Ze zette me daarna af bij het fort tegenover het hotel, in Otrobanda, zodat ik daar een kijkje kon nemen. In het oude fort zijn op verschillende verdiepingen restaurantjes en winkeltjes, erachter is een hotel dat op een verdieping een zwembad met een echt strand heeft aangelegd; ongelooflijk! Als je daar op je ligbedje op het strand ligt zie je eerst een zwembad en daarna de Oceaan…
Ik heb gelunched op het terras van het hoogste restaurantje waar ik ineens een enorm schip voorbij zag varen de oceaan op; erg indrukwekkend.

Daarna was het weer tijd om te e-mailen en stageverslagen na te kijken die nu zo langzamerhand binnen vliegen en zojuist heb ik na een dineetje met uitzicht op die prachtige huizen van Curaçao, de Handelskade, afscheid genomen van Joanny.

Het is erg fijn om nu te weten met wie ik steeds e-mailcontact heb en ik heb nu nog meer vertrouwen in haar stagebureau; bij Joanny zijn onze studenten in zeer goede handen qua stageplaatsen en supervisie. Ook goed om nu te weten hoe Curacao eruit ziet; het is heel anders dan ik had gedacht; veel groter en drukker…Een prima eiland om studenten heen te laten gaan met veel mogelijkheden!

Morgen vliegen Marius en ik weer terug naar Nederland waar we vrijdagochtend aankomen; deze keer hopelijk zonder vertraging….

Liefs uit Curaçao en tot spoedig ziens!

  • 10 Juni 2010 - 06:24

    Belinda:

    Goede terugreis Fokje. Leuk om te lezen waar je mee bezig bent en je goede werk nog steeds met zoveel aandacht en enthousiasme voortzet.

    Liefs,
    Belinda

  • 10 Juni 2010 - 07:55

    Janny:

    Dag lieve Fokje, Ik kan me voorstellen dat je werkt met een gouden randje: het strand, het eten, de contacten..
    En nu maar gauw weer naar Sauwerd! Ja en mijn email-afwezigheid had ik ingevoerd en zie nu wat er gebeurd is. Ik zie de mail dus wel in Amersfoort, waar ik nu ben.
    Tot gauw, liefs Janny

  • 10 Juni 2010 - 08:46

    Ingrid:

    Hai Fokje,
    Ook deze keer was het weer leuk en leerzaam om je ervaringen te mogen volgen.
    Goede terugreis naar een momenteel koud en nat Nederland. Liefs, Ingrid

  • 10 Juni 2010 - 09:10

    Hans:

    Dag Fokje!

    Wat beleef je toch een hoop... Superleuk om te lezen!
    Een hele goeie terugreis, en tot over twee week ongeveer!

    Groetjes Hans

  • 10 Juni 2010 - 10:39

    Tini:

    Hoi Fokje,
    Weer van je prachtige reisverslag genoten, geweldig om een beetje met jou te mogen mee reizen naar al die verre oorden. Wens je een goede en voorspoedige reis naar huis.

    Groetjes,
    Tini

  • 10 Juni 2010 - 10:45

    Anneke:

    Dag lieve Fokje,
    Het was fijn je belevenissen te volgen, maar gelukkig ga je nu weer naar huis. Was even bang dat je zou willen blijven, het ziet er zo prachtig uit op je foto's. Krijg ook zin in een reisje naar Aruba.
    Hier is het grijs en regenachtig maar voor het weekend belooft Piet P. mooi weer.
    Goede thuisreis en tot gauw!
    liefs,
    Anneke

  • 10 Juni 2010 - 13:18

    Adjana:

    Have a good trip home! Tot zaterdag:D!

    Kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Suriname, Aruba en Curacao

Recente Reisverslagen:

11 Juni 2010

Oost, west, thuis best...

10 Juni 2010

De laatste dag op de Antillen

09 Juni 2010

Curacao

05 Juni 2010

Aruba

05 Juni 2010

Afscheid van Paramaribo
Fokje

Actief sinds 15 Nov. 2006
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 135037

Voorgaande reizen:

19 Juli 2016 - 23 Augustus 2016

Thailand, Laos en Cambodja

24 Januari 2014 - 10 Februari 2014

Zuid Afrika

27 Februari 2012 - 13 Maart 2012

Curacao

10 December 2010 - 28 December 2010

Zuid Afrika

16 Oktober 2010 - 01 November 2010

Suriname

16 Juli 2010 - 18 Augustus 2010

Ladakh

27 Mei 2010 - 12 Juni 2010

Suriname, Aruba en Curacao

06 April 2010 - 19 April 2010

Zuid Afrika

11 December 2008 - 04 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: