Een zonnige zondag in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fokje Veen - WaarBenJij.nu Een zonnige zondag in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

Een zonnige zondag in Suriname

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Fokje

30 Mei 2010 | Suriname, Paramaribo

Het is nu 5 uur in de middag en ik heb al een lange dag achter de rug! Door het tijdsverschil werd ik om 3 uur vanmorgen al wakker want mijn biologische klok gaf toen de Nederlandse tijd aan om op te staan…

Gisteravond hebben we gezellig bij het VAT gegeten, DE place to be voor Nederlanders in Paramaribo. Omdat ik beide keren dat ik eerder in Paramaribo was in het ernaast gelegen hotel Zeelandia heb gelogeerd voelde het een beetje als thuiskomen….
Om een uur of 10 gingen we lopend terug naar het hotel in de heerlijk zwoele avondlucht en toen ging bij mij het lichtje uit en ben ik in een van de twee grote bedden gekropen; helaas ging het lichtje om 3 uur s nachts al weer aan! Het is me gelukt om tot een uur of 7 te dommelen, daarna heb ik met Jolanda geskypt, 30 baantjes gezwommen met Marius en Paul en vervolgens van een gezond ontbijtje genoten op het terras naast het zwembad. De zon scheen en het was al lekker warm.
Om 9 uur zaten we in de kerk met z’n drieën; het is tenslotte zondag! Het kerk gebouw is al uit 1700 nog wat en staat vlak bij het hotel; een prachtige witte houten kerk met witte banken (zie foto’s). De dienst was sober met een voor mij herkenbare liturgie en ik heb uit volle borst de bekende liederen mee gezongen. Grappig om ze om mij heen in het Surinaams te horen!
Na de dienst hebben we eerst maar wat luchtiger kleding aangetrokken en vervolgens koffie gedronken naast het zwembad. Voor de middag stond een rondleiding door het historische gedeelte van de stad op het programma door Marius die heel veel weet van de geschiedenis van Suriname.
Eerst kreeg ik een privétoer tot aan het hotel van de dames, daarna hebben we met z’n vieren gelunched bij het VAT en toen zijn we via Fort Zeelandia en de waterkant naar de Waag gelopen waar we moesten schuilen omdat het ineens begon te gieten.
Het was heerlijk relaxed om langs de prachtige oude gebouwen te lopen met de Surinamerivier als achtergrond en de geschiedenis te horen van dit bijzondere land…
Vanavond gaan de dames en de heren apart op stap; Paul en Marius hebben een eetafspraak met Premchand, een zakenrelatie, en wij gaan ergens aan de rivier een eettentje opzoeken en afspraken maken voor morgen, want dan moet er eindelijk gewerkt worden!

• 30 Mei 2010 - 21:32

Adjana:

Ik weet niet wie er nu grappiger is, jij of ik haha! Surinaams zwemmen, het klinkt in ieder geval erg sportief! Wel lekker dat je nog even tijd had om te acclimatiseren. De foto`s zien er alweer geweldig uit.

Dikke kus x

• 30 Mei 2010 - 21:43

Joze:

Mooie foto's ,lekker weer , fijne sfeer en ook nog sportief bezig zijn.
    Het kan niet beter!Ik lees deze dagen mee en waan me ook een beetje daar!
    Veel plezier en kus vanuit een regenachtig Hoogezand,joze

• 30 Mei 2010 - 21:53

Yoke:

super daar in Paramaar, in Surinaam.
    vooral dat zwembad.
    en eten langs het water. Nou Fokje geniet er maar van...dan komt dat werken ook wel goed.
    haha.

• 31 Mei 2010 - 08:46

Els:

Het is hier bewolkt en ongeveer 15 graden ;-(.
    You lucky bird!

• 31 Mei 2010 - 09:47

Catharina:

Hallo Fokje,
    Nu begrijp ik waarom je het helemaal niet erg vond om weer op reis te gaan! Ik had er, wat de zondag betreft, zo bij wilen zijn. Had wel 25 baantjes minder gezwommen, overigens. Die foto van het ministerie van sociale zaken op dat vervallen pand, van hoe lang geleden zal dat zijn dat ze daar waren? Laten ze 't bordje gewoon hangen, heel relaxed. Vertel me niet dat ze daar nog zitten!
    't Ga je heel goed daar,ook als je "aan het werk moet" hartelijke groet,
    Catharina.

• 31 Mei 2010 - 10:57

Fokje Zelf:

Ja, Catharina, ze zitten daar echt en ik ga er deze week op bezoek omdat een van mijn studenten daar stage loopt!

• 31 Mei 2010 - 18:43

Els:

Super daar zeg....vandaag is onze surinaamse meid bevallen van Luciano/Fernando/Macael
    Alles is goed en we zijn trots....Liefs Klaas en Els

• 01 Juni 2010 - 07:03

Anneke Buikema:

Hoi Fokje,

Leuk van je te horen! Grappig je en galmen in de kerk!

groeten aan Joanna en Rganar!!

Anneke