Succesvolle instellingsbezoeken! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fokje Veen - WaarBenJij.nu Succesvolle instellingsbezoeken! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

Succesvolle instellingsbezoeken!

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Fokje

01 Juni 2010 | Suriname, Paramaribo

Zo, eindelijk weer even tijd voor een berichtje…
Gisteren en vandaag zijn we druk bezig geweest met onze sociale contacten. Op maandagmorgen ben ik vroeg opgestaan, heb eerst 40 baantjes gezwommen en heb na het ontbijt een simkaartje gekocht voor m’n mobiel zodat ik hier goedkoop kan bellen… Al snel had ik Ragnar en Joanna aan de lijn, de twee MWD studenten die hier stagelopen. We spraken af om s middags wat te gaan drinken bij de Waag en bij Ragnar kon ik op dinsdag op stage bezoek komen. Joanna belde later dat het bij haar instelling op donderdag kon.
Daarna heeft Mieke onze contactpersoon bij Sociale zaken gebeld, mevrouw Farra, en zij kon uiteindelijk voor ons tijd vrij maken na haar werkdag, dinsdag om half 4. Onze studenten zouden oorspronkelijk stage gaan lopen bij een project met gezinscoaches in samenwerking met het Ministerie van Sociale zaken maar door allerlei omstandigheden (ziekte en verkiezingen) kregen MIeke en ik steeds meer de indruk dat dat wel eens niet zou gaan lukken. Farra kon ons daar meer duidelijkheid over verschaffen dus het was voor ons van groot belang om haar te spreken te krijgen.
Gistermiddag hebben we na het maken van de afspraken een rotie gegeten in het centrum en daarna zijn we al shoppend naar de waterkant geslenterd waar we Joanna en Ragnar troffen. Het was erg leuk om ze te zien en om alle verhalen te horen. Ze hebben al heel veel geleerd hier en zijn erg actief op hun stageplaatsen. Joanna is op meerdere vlakken actief; ze heeft hier een vriend leren kennen en woont daar al mee samen!
S avonds hebben we met z’n vijven bij Blauwgrond gegeten; dat is een culinair begrip hier. In een Javaanse wijk zijn allerlei kleine eettentjes die eruit zien als snackbars waar je erg lekker kunt eten voor heel weinig geld. Wij belandden uiteindelijk bij Maggi, een halal eettentje waar ik het lekkerste rijstgerecht ooit heb gegeten met heel veel groente en kip…Ik word steeds geplaagd omdat ik graag groente wil eten; ze vinden me een soort konijn vanwege mijn obsessie voor gezond eten! Ondertussen lukt het mij zelfs in Suriname om op mijn lijn te letten; doe me dat maar eens na!

Vanmorgen al vroeg op want om 10 voor 8 stond Ragnar voor het hotel en Mieke was er toen ook al; met een taxi reden we naar de school voor speciaal onderwijs waar Ragnar werkt als schoolmaatschappelijk werker. Na een gesprek met de directrice die erg tevreden was over Ragnar kregen we een rondleiding en daarna bezochten we de Stichting Projekten Christelijk Onderwijs Suriname waar Ragnar’s stage onder valt en van waaruit hij begeleid wordt.
Zijn begeleider heeft altijd in Nederland gewerkt en gestudeerd en is sinds een paar jaar met veel enthousiasme werkzaam bij het zorgteam van deze stichting. Het zorgteam heeft als doel de totale ontwikkeling van het kind positief te ondersteunen thuis, in de buurt en op school. Ze hebben schoolmaatschappelijk werk, algemeen maatschappelijk werk, creatieve begeleiding, remedial teaching en logopedie. Een ideale stichting voor onze studenten dus!
Hoewel ze veel studenten van Windesheim hebben wilden ze ook graag met ons in zee en we kregen allerlei informatie en werden zelfs voorgesteld aan het management team waarin sommige voor ons bekende mensen zaten.

Daarna waren we allebei behoorlijk moe van alle informatie; we besloten om elk naar ons eigen hotel te gaan om wat uit te rusten (lunchen, zwemmen, mail beantwoorden) en om half 4 troffen we elkaar weer bij het gebouw van Sociale zaken en huisvesting waar Farra werkt. (En ja Catharina, in dat sjofel uitziende gebouw wordt echt gewerkt!)
Al snel bleek dat het gezinscoachesproject geen stageplaatsen kan garanderen voor onze studenten, daar hadden we ons inmiddels al een beetje op ingesteld. Er waren wel andere mogelijkheden dus al met al hebben we nu twee instellingen waar onze studenten terecht kunnen dus we kijken tevreden terug op deze beide dagen.
Nu ga ik eten met Joanna en Ragnar; ze zijn zo blij dat er iemand speciaal voor hen uit Nederland is gekomen (zo voelt dat in elk geval) dat ik ze een etentje heb aangeboden..
Morgen en donderdag heb ik ook afspraken staan dus ik hoef me hier niet te vervelen!

• 02 Juni 2010 - 05:12

Joze:

fijn, dat jullie farra hebben gesproken, en dat er stagemogelijkheden zijn, we bespreken dit als jullie terug zijn, heel veel werkplezier !

• 02 Juni 2010 - 06:52

Marian:

ha die Fokje,

Wat weer een boeiende ervaringen. Fijn dat waar het ene project niet lukt en weer andere kansen zich aandienen. Had ik deze mogelijkheden tijdens mij opleiding ook maar gehad. Werk ze en geniet!

Groetjes, Marian

• 02 Juni 2010 - 08:05

Els:

lekker eten!

Fijn dat het allemaal goed uitpakt daar. Veel succes met je verdere aktiviteiten! liefs, Els

• 02 Juni 2010 - 10:50

Yoke:

lieve Fokje
    dat zwemmen vóór en na het werk zal wel behoorlijk verfrissend werken. en goed voor de geest.
    hier wordt het ook eindelijk warmer weer. zodat we naar buitenwater gaan verlangen.
    geniet en werk.
    liefs yoke

• 02 Juni 2010 - 14:48

Adjana:

Hmm echte Surinaamse rotie, doet me ook meteen denken aan "bakabana". En jij braaf aan de groenten en fanatiek zwemmen, goed bezig!! Wat een brede werkzaamheden bij het zorgteam, lijkt me een leuk project om te werken. Jij en je vervelen dat zijn twee combinaties die niet bij elkaar passen :-).

X liefs X

• 02 Juni 2010 - 19:56

Dinie:

weer erg leuk om mee op reis te mogen!