De nachttrein naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Fokje Veen - WaarBenJij.nu De nachttrein naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

De nachttrein naar Chiang Mai

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Fokje

24 Juli 2016 | Thailand, Chiang Mai

Bangkok en de nachttrein naar Chiang Mai

Gisteren was het voorlopig onze laatste dag in Bangkok en we moesten afscheid nemen van ons bijzondere hotel Atlanta met het heerlijke zwembad.
We namen deze keer maar niet de skytrain vanwege alle trappen maar lieten ons per taxi naar het station vervoeren waar we de koffers tijdelijk konden stallen bij Left Luggage.
Daarna per voet naar en door Chinatown, een lekker drankje aan het water en vervolgens voor 14 baht (30 cent) bijna een uur in de taxiboot, all the way to the end. Of je nu vijf minuten of een uur gaat, a one way ticket kost hetzelfde. Daarna lekker gegeten bij een stalletje aan de weg; je kon zelf kiezen wat je op je bord wilde uit allerlei lekkere dingen en het kostte bijna niks.
Toen weer terug met de taxi, lekker koel op het water, en vervolgens richting station om aan ons 'nighttrain to Chiang Mai avontuur' te beginnen.
We hadden elk twee week geleden een kaartje voor een bovenbed weten te bemachtigen in een women's only wagon, de rest was al helemaal uitverkocht. Jolanda heeft nog geprobeerd om bij het loket een benedenbed te krijgen, maar helaas....
We hoopten op twee jonge backpackers die hun benedenbed aan ons wilden afstaan maar in plaats daarvan stapte er een oudere Thaise dame in die al heel vroeg ging slapen en zoveel lawaai produceerde dat ze ons aardig uit de slaap wist te houden.
Gelukkig was onze andere reisgezel wel een leuke jonge meid uit Nw York die onmiddelijk haar benedenbed aan ons gaf.
Om stipt 10 over zes vertrokken we uit Bangkok in een langzaam tempo met veel tussenstops. Een stevige soort van stewardess regelde alles in onze wagon, ze kwam vertellen dat drank absoluut verboden was en even later kwam er nog een grappig mannetje langs die dat op een bordje meldde, heel komisch.
We kregen een menu kaart en konden alvast beslissen wat en hoelaat we wilden eten.
Om 8 uur werd ons driegangenmenu bezorgd en daarna werden de bedden uitgeklapt. Omdat het bovenste bed erg smal was en voor ons een enorme uitdaging om in te komen kropen we maar samen in het iets bredere onderbed, een soort van twijfelaar. De erg koude airco was inmiddels uitgezet en de fan aan en na een poosje was het flink warm in bed met onze kleren aan!
Toch hebben we allebei redelijk goed geslapen, het was een leuke ervaring! Om half 8 stonden we op het perron in Chiang Mai. Eerst maar een ontbijttent opgezocht en daarna ons guesthouse wat erg gezellig en schoon is maar helaas geen zwembad heeft. Wel een touroperator die ons voor morgenvroeg al heeft ingepland in een kookcursus en als we niet opletten dan zijn we de rest van de week ook onder de pannen en is ons geld op!
Grappig trouwens hoe vreemd je hier soms met je geld om gaat; het ene moment sta je te onderhandelen over de prijs voor een taxi, of je 1 euro of 1,20 betaalt, en het andere moment overweeg je om een dagtocht te maken naar een olifanten retirementhome voor 80 euro p.p.....

Vanochtend hebben we ongeveer vijf tempels bekeken in het centrum van Chiang Mai, op elke hoek van de straat vind je er wel eentje, de ene nog mooier dan de andere...
Nu gaan we even chillen met een boek in de tuin voor we de eveningmarket onveilig gaan maken!
Liefs uit Thailand!

• 24 Juli 2016 - 11:11

Els Van Putten:

Leuk om te lezen hoe het jullie in Thailand vergaat! Ben benieuwd naar de rest van de reis!

• 24 Juli 2016 - 14:27

Marius Bremmer:

Prachtig verhaal weer. Mocht je nog een goede suggestie hebben voor onderdak in Chiang Mai dan houden we ons aanbevolen! (liefst wel met zwembad :-) )

• 24 Juli 2016 - 17:21

Aleida Schreuder:

Aleida
    Lieve Jolanda en Fokje.
    Ziet er prachtig uit en met de mooie woorden en beelden reis ik een beetje met jullie mee.
    Liefs

• 25 Juli 2016 - 10:08

Alexandra:

Dat moet wel heeeel knus zijn geweest op zo'n benedenbed.