Leeuwen knuffelen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Fokje Veen - WaarBenJij.nu Leeuwen knuffelen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Fokje Veen - WaarBenJij.nu

Leeuwen knuffelen

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Fokje

16 April 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Woensdag was onze laatste dag in PE; Jozé gaat al vroeg met Martijn naar een instelling voor verstandelijk gehandicapten die voor mij niet relevant is omdat er geen HBO begeleiding aanwezig is. Voor alle zekerheid wordt het toch op film gezet.

Ik werk mijn mail af (iedereen denkt dat ik al weer terug ben omdat ik mijn mail zo snel beantwoord) en daarna drinken we koffie op het kantoor van Martijn (in de tuin) en stappen we over op de zebra-auto van Ezra die onze reisleider is voor de rest van de dag. Ezra werkt voor Martijn en is getrouwd met Lotte, ook een oudstudente die is blijven hangen in Zuid Afrika.
We gaan onze wilde dieren behoefte bevredigen; eerst naar Sea view wildpark waar zowel wilde als tamme (wilde) dieren verblijven. De leeuwen worden daar gefokt en jonge welpjes worden bij hun moeder weggehaald en door mensen gevoed zodat ze geknuffeld kunnen worden door de bezoekers. Erg dubbel; het is leuk om zo dicht bij deze Koninklijke dieren te mogen komen maar ook zielig om ze te zien liggen in een soort weiland met een hek er om heen.
Er is een nestje van 12 dagen oud; ze liggen in een box in het restaurant met fopspeentjes lekker te slapen ; een hoog ‘aaaah wat lief’ gehalte voor de bezoekers.
Brutale aapjes pikken alles wat lost en vast zit als je buiten eet dus we passen goed op onze spullen anders horen we straks onze telefoon afgaan hoog in een boom.

Voor 50 rand mogen we de leeuwen knuffelen die een maand of 8 oud zijn; speelse flink uit de kluiten gewassen jongens die zich gewoon laten aaien. Net als gewone katten komt er eentje achter mij aan en tikt me op mijn rug omdat ie wil spelen, even later krijgt Jozé , die het hele leeuwenaaigebeuren al behoorlijk spannend vindt, ook een tik op haar billen en ze springt wel een meter omhoog van de schrik; erg komisch!

Op de terugweg zien we heel veel dieren rustig door het park wandelen; ze zijn zo gewend aan toeristen dat ze niet meer opzij gaan voor een auto waardoor je ze van erg dichtbij kunt zien. Erg veel pumbah’s met jongen en springbokken…
We rijden naar nog een park in de buurt van PE waar we zelfs neushoorns zien grazen; wat een reusachtige lelijke beesten! Erg mooi waren de giraffen; zelfs op een meter afstand ging er eentje niet opzij zodat wehem bijna aan konden raken.
S avonds naar Kaapstad dat een uurtje vliegen vanaf PE ligt; Gunther haalt ons van het vliegveld en zet Joze bij haar hotel af; helaas zit de afvaardiging van het Alfacollege een half uur rijden bij ons vandaan. Heel lief biedt Gunther aan om Joze voor het ontbijt op te halen zodat ze samen met mij in ons guesthouse kan ontbijten en we vervolgens samen plannen kunnen maken.

In het guesthouse aangekomen zijn daar Paul en Marius, mijn collega’s van de Hanze die al een paar dagen in Kaapstad aan het werk zijn. We praten een poosje bij, daarna kan ik gelukkig nog even skypen met Jol om bij te kletsen en dan is het weer tijd om te slapen.

Op donderdagmorgen ontbijten we rustig, werken onze mail weg en gaan dan naar de Waterfront, een prachtig uitgaansgebied aan het water met uitzicht op de Tafelberg die in nevelen is gehuld. Het waait erg hard maar in de luwte is het lekker warm.

Kaapstad is prachtig; erg modern met hier en daar gezellige marktjes die qua cultuur aan India doen denken; iedereen wil je graag wat verkopen en is daar erg creatief in. Eentje zei zelfs; come madam, I have Nelson Mandela on the phone for you! Die verkooptruck was nieuw voor mij!
S avonds gaan we voor het eerst met de hele groep van het project (7 personen) uit eten in een prima restaurant met irriterende lifemusic. Om 12 uur was ik weer thuis; nog even internetten en toen slapen want het is nu weer vroeg dag.
Vandaag hebben we een druk programma; 4 instellingen en een township en daarna nog een party….Ik verveel me geen moment!

Liefs uit Cape town,

Fokje


  • 16 April 2010 - 06:13

    Angel:

    whaw meid,
    wat een zalig leven!!

    ( overigens breken hier de boom-en-bloem-knopjes massaal door, en alle mensen kwispelen van de lente, echt een gek gezicht...)
    X

  • 16 April 2010 - 07:06

    Ankie:

    zielig hoor die kleine leeuwtjes zonder moeder , zou niet moeten mogen. !!
    verder geniet ik van je prachtige reisverslagen , nog een fijne tijd , kus Ankie .
    Ps Jolanda jij ook een dikke kus !

  • 16 April 2010 - 10:35

    Yoke:

    ja welpjes bij hun moeder weghalen is natuurlijk misdadig... en dat alles voor de heilige bezoeker....maar ja, dat is ook de wereld daar...en het schept arbeid.
    lieve Fokje nog een paar dagen avontuur en dan ga je al weer naar huis en moeten we je prachtige verhalen weer missen.
    liefs yoke

  • 16 April 2010 - 10:39

    Yoke:

    ps...wij mogen het met de ooievaars doen. langs de weg naar Beetsterzwaag zijn ze al weer neergedaald op hun nesten... en druk met takjes en elkaar in de weer of al aan het broeden. zo'n nest of negen en allemaal bij elkaar in de buurt.
    ook fantastisch om te zien.
    doedoei

  • 16 April 2010 - 11:08

    Adjana:

    Jaloerrssss!!! Hopelijk heb je voor tante Els een filmpje met die leeuwen, want zij denkt vast dat het nepperts zijn, net zoals met die cheeta`s haha :P ;-)!! Ben je nog bij Ithemba geweest?? Geniet nog even lekker van je laatste dagen en alvast een veilig vlucht retour NL!! Owja, neem ook even wat warmte mee, in ZA kunnen ze best met een grraadje minder!!

    XxX

  • 16 April 2010 - 18:50

    Anje En Ria:

    Ik geniet van elk verhaal, prachtig en ik denk tegelijkertijd was ik ook maar weer student In mijn tijd kwam je zelfs als IT student Nederland niet uit. Wat een verandering en wat zijn we hier bevoordeeld.
    Geniet ervan en we zien je weer, wellicht bij een zondag wandelen
    doeg Anje

  • 16 April 2010 - 19:37

    Simone:

    Wat fijn om jou weer zo te kunnen volgen. Het is genieten...en jaloers ben ik....ik was er in 1997!
    Lijkt echt eeuwen geleden....

    Liefs Simone

  • 16 April 2010 - 20:23

    Dinie:

    Het lijkt me toch een geweldige ervaring,dat leeuwknuffelen,ondanks dat het zielig is!

  • 17 April 2010 - 13:50

    Zus Els:

    ik geloof dat geknuffel met die leeuwen niet zo... moet ik eerst zien ;-)
    Leuk om alles zo te volgen!
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2010

Paramaribo in de regen

28 Mei 2010

Daar ga ik weer!

25 April 2010

Eindelijk thuis!

23 April 2010

Almost Out of Africa

23 April 2010

Toch eerder naar huis...
Fokje

Actief sinds 15 Nov. 2006
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 135073

Voorgaande reizen:

19 Juli 2016 - 23 Augustus 2016

Thailand, Laos en Cambodja

24 Januari 2014 - 10 Februari 2014

Zuid Afrika

27 Februari 2012 - 13 Maart 2012

Curacao

10 December 2010 - 28 December 2010

Zuid Afrika

16 Oktober 2010 - 01 November 2010

Suriname

16 Juli 2010 - 18 Augustus 2010

Ladakh

27 Mei 2010 - 12 Juni 2010

Suriname, Aruba en Curacao

06 April 2010 - 19 April 2010

Zuid Afrika

11 December 2008 - 04 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: